Kampagnekroner til kreative

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

”Gode ideer eksekveres tit halvhjertet p.g.a. økonomiske begrænsninger” lyder det fra arrangørerne af konkurrencen Reklametalent 2009. En præmiesum på en million skal lempe disse begrænsninger.

Frem for at synge med i grædekoret om, at budgetterne ikke matcher ideernes størrelse, så er fire selskaber gået sammen om at understøtte kreativiteten. Det sker med en konkurrence, der har en devise, man vel kunne kalde “du kommer med ideerne, vi finansierer din kampagne”.

“Vi ser ofte gode idéer blive eksekveret halvhjertet på grund af nogle økonomiske begrænsninger”, siger Martin Mollerup, direktør i MPD Interactive.  

Udover MPD står Profui, Jyllands-Posten og TraceAd bag konkurrencen Reklametalent 2009, der går ud på at udtænke, hvordan man vil bruge 635.000 kr. Vinderen får netop den udtænkte kampagne – alt inklusive; annoncering, kampagnewebsite, produktion, effektmåling etc.

Nr. 2 i Reklametalent 2009 får 200.000 kr. at gøre godt med, mens der er 100.000 kampagne-kr. til nr. 3. Yderligere 167.000 kr. fordeles via gavekort.

Økonomiske begrænsninger – eller mangel på samme – er ikke konkurrencens eneste formål. Et andet sted, der begrænses, er ifølge Kasper Larsen fra Profui anvendelsen af flere medier. Der er lavet mange kampagnesites, der er lige så gode, som de er svære at finde. Selv om Google i dag anvendes af næsten 90 pct. af danske internetbrugere, kan en kampagne ikke skabe trafik ved hjælp af Google alene.

“Vi ønsker at vise vigtigheden i samspillet mellem trykte og elektroniske medier. Vi specialiserer sig i udviklingen af optimale websites, men det trykte medie er rigtig godt til at gøre opmærksom på eksempelvis et kampagnesite. Og uden besøgende giver selv den bedst kodede løsning ingen mening,” siger Kasper Larsen.

Ideen til konkurrencen opstod som en blanding af respekt for det Aktiespil som Dagbladet Børsen i en årrække har afviklet og et ønske fra arrangørerne om netop at anskueliggøre afhængighederne mellem de forskellige medier.

“Aktiespillet har vist, at folk gerne vil involvere sig, hvis der er noget i det for dem i den anden ende. Derfor denne konkurrence, hvor de kreative hjerner kan få frit løb – og bagefter få en klar effektmåling af deres valg. Den gode idé har de sikkert. Men kan de også træffe de rigtige valg med hensyn til sammensætning af kampagnen – og derigennem opnå den største effekt?,” siger Kasper Larsen.

Konkurrencen, der er for bureauer og annoncører, har deadline for deltagelse den 17. august kl. 12.00. Herefter vil et dommerpanel udvælge de tre bedst udtænkte og sammensatte kampagner, og vinderne offentliggøres i starten af september.

“Reklametalent 2009 er noget helt nyt. Men vi håber at kunne gøre det til en tilbagevendende begivenhed – ganske som Aktiespillet er det,” siger Kasper Larsen.

Forslag kan sendes ind via Reklametalent 2009.