Kan en kendt amerikansk skuespiller virkelig tilføre værdi til Kærgården?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Svensk bureau har bragt Oscar-vinderen, Forest Whitaker, ind i dansk reklamefilm for Kærgården. Men hvorfor det?

Amerikanere spiser ikke Kærgården – men det gør Oscar-vinderen, Forest Whitaker i en reklamefilm for Kærgården – skabt af det svenske bureau Åkestam Holst.

Det er et bureau, der nu er i samme alliance – The North alliance – som &Co, der for et år siden fik meget stor succes med at bringe et gammelt Hollywood-icon, Christopher Walken, ind i en reklamefilm for det danske tøjmærke, Jack &Jones.

Nu er det så en anden kendt amerikansk skuespiller, der er bragt i spil – og denne gang for noget så dansk som Kærgården.

Men selvom kendis-faktoren er velkendt i forhold til reklamer, kan man godt stille spørgsmålet om, hvad Forest Whitaker egentlig tilfører Kærgården af værdi, der gør det værd at betale det formodentlig ikke helt lille beløb, han koster for at optræde?

“Kærgården vil gerne minde forbrugeren om de små glæder i hverdagen. Ofte er det de store øjeblikke i livet, som stjæler opmærksomheden, men de små øjeblikke er overalt omkring os og de kan skabe stor glæde, hvis bare man har øjnene åbne for dem,” siger marketingdirektør, Jakob Berhnhard Knudsen, Arla Danmark, og fortsætter:

“Når man så tager en kendt skuespiller, som Forest Whitaker, så bibringer han en kontrast til Kærgårdens budskab, nemlig at ”også store mænd har brug for hverdagens små glæder”. Forest Whitaker tilfører en genkendelighed og en gennemslagskraft, som løfter ”historien” så at sige. Vi tror, at blikfanget bidrager til at folk stopper op og husker sig selv på de små glæder i hverdagen ud fra devicen, Når HAN kan, så kan jeg også.”

Jakob Bernhard Knudsen taler desuden om, at det er længe siden, Kærgården har haft succes med sin markedsføring, og at der derfor var brug for et boost.

“Selvom Kærgården er et kendt og anerkendt brand, er det faktisk en del år siden, at brandet virkelig har haft succes med sin markedsføring. Som markedsleder burde Kærgården stå top of mind hos forbrugerne, men sådan er det desværre ikke altid,” siger Jakob Bernhard Knudsenn og fortsætter:

“Derfor vil vi gerne give Kærgården et boost, og det er netop, hvad der sker, når man kobler en kendis på et ellers forholdsvis folkeligt brand. Vi mener dog godt, at Kærgården kan bære det – når man nu engang er største brand i kategorien må man også godt signalere det, i vores øjne.”

https://www.youtube.com/watch?v=yRoE-r3T7AE

Kærgården var på et tidspunkt helt dominerende på markedet. Dengang var det Bates, der stod bag reklamerne – som f.eks. denne, der er mindst fem år gammel. Selve konceptet med Brød tænker kun på Kærgården er endnu ældre.