Kan man pakke Rundetårn ind i en Cola-flaske?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Venedig mangler penge og har derfor solgt facader på seværdigheder som reklameplads. Internationale museumsdirektører kritiserer.

Kan man pakke rundetårn ind i en Cola-flaske? Eller sælge facaden på Amalienborg?

Måske ikke et aktuelt spørgsmål, men i Venedig har en sådan problemstilling nu fremkaldt en international diskussion.

Byen mangler penge og derfor kan man f.eks. se Sukkenes bro mere eller mindre indhyllet i reklameskilte fra bl.a. Coca-cola (se et billede hos Resume). Også Markuspladsen og Dogepaladset er blevet prydet med reklamer.

Det har fået museumsdirektørerne fra en række internationale museer som New York Metropolitan Museum of Art og British Museum til at henvende sig til borgmesteren og den italienske kulturminister for at få stoppet reklamerne.

Venedig er udset som verdensarv af Unesco.

Borgmesteren har svaret igen ved at konstatere, at museumsdirektørerne ikke helt har forstået problemerne. Vendeig er ikke vilde med reklamerne, men byen mangler penge, og samtidig burde museumsdirektørerne komme til Venedig og se, hvor fint byen restaureres.

Den bedste placering er Dogepaladset, hvor en placering koster 300.000 kr. om måneden.