Verden er blevet digital, og lige nu ser de digitale bureauer ud til at klare sig bedre end reklamebureauerne. Men Magnetix ser ud til at have fundet en særlig succesrig formel. I hvert fald har bureauet lige indleveret et regnskab, der byder på meget markant vækst – både på top- og bundlinjen. Og en overskudsgrad i den høje ende.
Bureauet er kort sagt en knald god forretning lige nu – og adm. dir. Martin Bochineck er endda positiv over for udviklingen i indeværende år.
“Vi har selvfølgelig kun været gennem første kvartal, og der kan ske meget i resten af året. Men som det ser ud nu, så overgår vi vores ellers aggressive budgetter, så det ligner et godt år,” siger Martin Bochineck.
Bureauet er oprindeligt startet som et dialog-bureau, og her ligger en del af forklaringen på successen.
“For os giver det ingen mening at skille digitale og dialog kompetencer fra hinanden, og det ser ud til at kombinationen rammer noget hos kunderne.Vi kan tilbyde et kompetence-mix, der er efterspørgsel på,” siger Martin Bochineck.
Bureauet har da også vundet mange nye kunder i 2012, så på den led kan det stærke regnskab ikke betragtes som en overraskelse. Men Martin Bochineck konstaterer dog, at resultatet blev bedre end forventet.
Den store forbedring af bundlinjen skyldes et fortsat fokus på kvalitet i de interne processer og systemer, hvilket medfører færre fejl og færre urentable projekter.
Magnetix definerer i dag sig selv som et digitalt bureau, og man arbejder efter en meget klar ambition. Målet er at blive Danmarks førende digitale bureau målt i forhold til den årlige image-analyse fra MyResearch og Bureaubiz. I den seneste fra januar var bureauet nr. 2.
Blandt årets ekstraordinære begivenheder etablerede Magnetix et kontor i Vietnam som beskæftiger syv mand på CMS platformen EpiServer.
Desuden overtog Magnetix samtlige aktiviteter i det syv mand store Search Marketing firma Adspire.
Dette skridt skete som følge af at Google totalt dominerer digital reklame og at Search og Analytics derfor i stigende grad er en integreret del af ydelserne til kunderne,” siger Martin Bochineck.
Endelig har bureauet optaget endnu en partner:
- Nicholai Reinseth.
Han er 34 år, tekstforfatter og konceptudvikler og har været på bureauet i 2 1/2 år. Nicholai Reinseth kommer tidligere fra en stilling som international communications & creative manager hos Innocent drinks.
Bureauet ønsker at bygge på en bredere partnerkreds, og der er nu i alt syv partnere.
Nøgletal for Magnetix
- Bruttoavance 55,336 mio. kr. +39,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 878.349 kr. +1,8 pct.
- Lønandel 61,7 (65,7)
- Resultat af primær drift +13,865 mio. kr. +75,8 pct.