Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

2009 sluttede muligvis turbulent på personalesiden. Men økonomisk blev året et markant vendepunkt for bureauet.

Saatchi & Saatchi kan nu melde sig ind i en lille eksklusiv klub af bureauer, der har evnet at gå mod strømmen i kriseåret 2009.

Bureauet gør det endda med en sådan kraft, at det bejler til at blive årets topscorer.

Fremgangen er over hele linjen – men aller mest på bundlinjen, der er blevet forbedret med 7 mio. kr. således, at Saatchi efter et underskud på en lille million i 2008 nu kan præstere en overskudsgrad på 20 pct.

Adm. dir. Thomas Falck har haft ansvaret for bureauet i tre fulde år nu. Første år blev underskuddet begrundet med afvikling af den tidligere ledelse. Andet år gjaldt det afviklingen af Saatchi X.

Men der kan selvfølgelig ikke blive ved med at være forklaringer, og derfor har der været et pres på ham for at vise resultater.

Han kan dog glæde sig over mere end et økonomisk resultat. Saatchi kom ud blandt de bedste i årets MyImage analyse blandt reklamebureauer. Men en ting er det generelle image.

“Vi har købt den kundespecifikke del af analysen, hvor vi kan se, hvordan de af vores kunder, der har deltaget i analysen, har bedømt os. Og de giver os et endnu bedre skudsmål end den generelle analyse, hvilket vi selvfølgelig er ret glade for,” siger Thomas Falck.

Saatchi København er kategoriseret som netværkets nordiske hub og for at styrke sin nordiske position har man nu købt partnerne hos Saatchi & Saatchi Stockholm ud, således at det er et datterselskab til Saatchi København.

“Jeg har ikke ansvaret for bureauet i Stockholm – det er naturligvis stadig drevet af Hans Sydow – men vi deler vores CFO. Bureauerne drives som to seperate enheder – men nu peger alle interesser i samme retning,” siger Thomas Falck.

Året sluttede noget turbulent på personalefronten, idet kreativ direktør Simon Wooller besluttede sig for at skifte til Halbye Kaag JWT. Han trak to unge kreative med sig, og hertil besluttede to andre unge kreative at skifte til Bates Y&R.

Der har været andre fratrædelser og samtidig var han i gang med at opnormere med bl.a. dialog-folk.

Her små fire måneder inde har han fundet både en ny kreativ direktør i skikkelse af Peter Boye fra Partners og desuden fundet både nye folk og kvalificerede erstatninger på alle pladser.

Thomas Falck er da også optimistisk for året.

“Vi har fået nye kunder i 2009, bl.a. har vi landet Pandora som vi arbejder for på alle markeder. Desuden er Københavns Lufthavn og Arla blevet kunder. Nu kan man selvfølgelig aldrig vide præcist, hvad der kommer til at ske I løbet af et år, men med de aftaler vi har på nuværende tidspunkt forventer jeg et stabilt år hvor vi konsoliderer vores forretning og bygger til fremtiden. Investeringerne i de nye seniorfolk forventer jeg man kan se på bundlinien i dette regnskabsår, og derfor opnår vi næppe en overskudsgrad på 20% igen i 2010,” siger Thomas Falck.

Nøgletal for Saatchi & Saatchi

  • Bruttoavance 31,389 mio. kr. +8,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,046 mio. kr. +12 pct.
  • Lønandel 56 (67)
  • Resultat af primær drift +6,275 mio. kr. (-0,939 mio. i 2008)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club