Kendisser som ambassadører er en usikker og farefuld strategi

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men også en af de mest effektive. Som så meget andet skal anvendelsen dog også udvikles i forhold til sociale medier.

Fik anvendelsen af kendisser som ambassadører for brands et skud for boven med Tiger Woods krise?

Det er der delte meninger om, men det amerikanske medie, AdAge, er ikke i tvivl: Selvom det kan være nervepirrende og usikkert, så er celebrity endorsement fortsat et effektivt marketing-værktøj – måske et af de mest effektive.

I mediets serie under temaet CMO Strategy gennemgår man problemstillingerne og fremhæver bl.a., at anvendelsen af kendisser skal udvikles i forhold til de sociale medier, fordi virksomhederne her skal bringe de samme principper i spil som gør celebity endorsement så effektiv – nemlig anbefalingen fra nogen man lytter til.

Men i virkeligheden frembyder de sociale medier en mulighed for at gøre kendisserne endnu mere effektive.

Så celebrity endorsement er kommet for at blive – AdAge noterer, at kendisser dukker op i 15 pct. af reklamerne i USA – og endnu mere i markeder som Indien og Taiwan.

Læs hele artiklen her

Herhjemme er nogle af de seneste eksempler på kendisser, der optræder i reklamer, Jacob Haugaard og Finn Nørbygaard for Becel, Mads Mikkelsen for Apollo og Lars Bom for Onfone.

Sidstnævnte har opnået den ære at blive parodieret. Selvom det måske ikke er sjovt at blive gjort grin med, så er spørgsmålet om ikke det er et plus for var reklamen ligegyldig ville ingen jo gøre grin med den.

Se parodien her