Kendskabskampagne skabte arbejdspladser

FiG

EKF er ikke et brand, der står stærkt i befolkningens bevidsthed. Men visionen er stor – nemlig at skabe danske arbejdspladser ved at øge kendskabet.

43 pct. fremgang i kendskab er helt sikkert et godt resultat – men ikke noget, der vælter verden. Men hvis kendskab kan omsættes til garantier for milliarder, der kan skabe arbejdspladser, så begynder det at blive noget mere interessant.

Danmarks Eksportkredit (EKF) udsteder garantier, men havde problemer med kendskabet hos specielt små og mellemstore virksomheder, og hyrede derfor det oprindelige Bitsch & Lundquist til at hjælpe med dette. Bureauet indgår nu i Fireball.

Det kom der en kampagne ud af, som man er så tilfreds med, at man har valgt at udvikle den videre.

“Vi stod svagt hos flertallet af små og mellemstore eksportvirksomheder. Derfor handlede det fra starten basalt set om at øge og kvalificere kendskabet til EKF. Med Fireballs hjælp kan vi nu konstatere, at vores kendskab og position i markedet er blevet styrket, og det skyldes ikke mindst en præcis og konsistent kampagne,” siger Mogens Agger Tang, kommunikationschef hos EKF, i en pressemeddelelse

Resultaterne opgøres således:

  • Det kvalificerede kendskabsniveau er steget 43%
  • Antallet af udstedte SMV-garantier er fordoblet i perioden
  • Det samlede antal SMV-kunder er steget 49%

EKF’s årlige udstedelser af nye garantier er steget med 21%, og udgjorde i 2013 16,8 mia. kr., svarende til 16.500 arbejdspladser, og nye ordrer til danske virksomheder for mere end 25 mia. kr.Store virksomheder fylder en del her, og det er ikke oplyst, hvor meget fremgangen blandt små og mellemstore virksomheder har hjulpet til.

Kampagnen er bl.a. synlig gennem print-annoncer – som bl.a. optræder i Jyllands-Postens afstemninger til efterårets Aurora-pris.

“Vi har videreudviklet kampagnen, så den nu bygger på konkrete kundecases, der afspejler de udfordringer, som EKF kan hjælpe med at løse. Det gør det lettere for eksportvirksomhederne at se mulighederne,” siger Fireballs kreative direktør, Tom Lundquist.