Kendte kvinder lægge stemme til kampagne om mistrivsel hos unge kvinder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

NGO’en GirlsTalk står selv bag kampagne, som Bacon har produceret.

I ny kampagne lægger kendte kvinder stemmer til unge pigers mistrivsel. Bag kampagnen står NGO’en GirlTalk, der arbejder for at fremme trivslen blandt unge piger. 

De fire kvinder er Sanne Salomonsen, Trine Dyrholm, Janni Pedersen og Annika Aakjær, der siger de ord, som nogle af de 8.000 piger, der henvender sig årligt til GirlTalk, har skrevet. Filmen er instrueret af Ada Bligaard Søby og produceret af produktionsselskabet Bacon.

”Det er barske film, men det er også barske tanker, vores unge piger går rundt med. Og dem bliver vi nødt til at lytte til, hvis vi vil forstå og bremse den omfattende mistrivsel”, siger  GirlTalks direktør, Anna Bjerre i en pressemeddelelse. Hun fortsætter:

”De unge er fanget i en perfekt storm af urimelige vilkår toppet med en stor indre skyld og skam. Og vi bliver nødt til at høre efter, når de unge igen og igen fortæller os, at de ikke kan følge med i det samfund, vi har skabt omkring dem”.

Med kampagnen håber GirlTalk at være med til at sikre, at fokus på unges trivsel ikke drukner i andre dagsordener, når valgstøvet har lagt sig, og på at vise, at unges mistrivsel vedrører os alle – også på tværs af generationer. For mistrivslen må aldrig blive reduceret til et individuelt problem, som det påhviler den enkelte unge at løse selv.

”Vi ved godt, at der ikke er nogen nemme løsninger, men det vedrører os alle, for det er nu engang det samfund, vi alle er en del af, som presser unge piger ud over kanten. Med kampagnen sætter
vi ord på mistrivslen på en kreativ måde, og vi håber, at det er med til at give os alle sammen en forståelse for, hvad det er, der er på spil”, siger Anna Bjerre.

Kampagnen lanceres i dag og kører på Facebook, Instagram og LinkedIn (både paid og organisk). Luma Media har desuden doneret gratis annonceplads på deres store skærme i København.