KFC brænder nallerne med ny sexistisk reklame 

Redaktionen på Bureaubiz.

KFC Australien er blevet beskyldt for, at deres reklame oser af sexisme. Kæden har undskyldt, men kritikere finder ikke undskyldningen god nok. 

I en 15 sekunder lang reklamevideo når en unge kvinde, reklamens hovedperson, at justere sin nedringede top, dobbelttjekke, om de korte shorts er korte nok, og se, om hendes numse ser godt ud i en parkeret bils bilrude. Til kvindens overraskelse bliver ruden rullet ned, og to drenge og deres mor sidder på den anden side af ruden.

Til det siger den unge kvinde: “Sagde nogle KFC?” Denne replik er efterhånden en catchphrase i de australske KFC-reklamer og bliver brugt, når mennesker forsøger at flygte fra akavede situationer – som for eksempel denne.

Efterfølgende klippes scenen til en festival, hvor den unge kvinde har det sjovt med sin veninde – alt imens hun nyder en KFC-burger.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=wRriM-LPy24&feature=emb_logo 

Reklamen er blevet beskyldt for at objektivisere kvinder og rekonstruere sexistiske stereotyper.

Collective Shout, en græsrodsbevægelse, der kæmper mod objektiviseringen af kvinder, mener, at reklamen forstærker sexistiske stereotyper og opfordrer unge mænd til at agere på en sexistisk maner – som drengene i reklamen.

KFC undskylder for reklamen og siger: “Vi undskylder, hvis nogen har følt sig fornærmet over vores seneste reklame. Vores intention var ikke at stereotypisere kvinder og unge mænd i et negativt lys.” 

Collective Shout køber ikke undskyldningen og mener, at reklamen, så længe den er online, er farlig for samfundet og den fortsatte reproducering af uhensigtsmæssige stereotyper.

KFC-reklamen er fortsat online, og den fastfoodkæden har endnu ikke bekræftet, om reklamen bliver eller tages ned.