Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det koreanske bilmærke broadcaster nu – angiveligt som det første i Danmark – en tv-kanal med nyheder og kampagner. Det sker for at skille sig ud i bilhuse med flere mærker. Det eneste, der mangler, er en vært.

Et jobopslag kamoufleret som nyhed – eller en pressemeddelese med en indbygget rekruttering:

Kia kan præsentere sin helt egen tv-kanal udviklet specielt til forhandlerne. Kanalen, der ifølge Kia er den første af slagsen herhjemme, skal distancere det koreanske mærke fra de øvrige bilproducenter. Typisk deler Kia nemlig pladsen med andre mærker ude hos forhandlerne – de såkaldte multihuse.

“Når en kunde kommer ind hos en forhandler, der har flere mærker, er det vigtigt, at vi kan synliggøre os og fokusere på lige netop vores kunder. Derfor har vi lanceret en tv-kanal med nyheder, vejrudsigter, specielle tilbud, der kun gælder i området omkring forhandleren, og så selvfølgelig nyheder om Kia, kampagnefilm og konkurrencer,” siger Mads Laurving, der er salgs- og marketingchef i Kia.

Tv-kanalen har sin egen programchef, der kan disponere over to udgaver af kanalen: én til forhandlernes showroom og én til venterummene, hvor man får udleveret sin bil. I sidstnævnte er der mere redaktionelt stof fra TV2 News, mens der i showrooms er flere konkurrencer, reklamer og film om Kias nyeste modeller.

I Storbritannien og Irland fik Audi TV sin egen kanal på Sky – kanal 884. En kanal, som Renault siden har overtaget.

Kia-kanalen i Danmark er udviklet af Web500, der har specialiseret sig i tv- og digitale skiltningsløsninger til kæder, private virksomheder og offentlige instanser.

Løsningen gør det muligt at sende individuelt indhold ud, altså køre med forskellige sendeflader i Aalborg og Svendborg, og forhandlerne kan selv sælge reklameplads. Uden for åbningstiden kan der f.eks. sendes undervisningsfilm og interne nyheder ud.

Masser af muligheder, men der mangler fortsat ét element: En vaskeægte studievært.

“Hvis der sidder et godt tv-ansigt derude, modtager vi selvfølgelig meget gerne en videoansøgning”, siger Mads Laurving.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club