Om Advance’s Bionicle-case burde have været short-listet til Ongoing kampagner ved Creative Circle Award? Det har adm. dir. Kim Boisen, Robert/Boisen & Likeminded ingen mening om.
“Jeg ved ikke, hvad de har sendt ind, så det kan jeg ikke forholde mig til. Men Bionicle er indiskutabelt en superkreativ ide med fantastiske resultater, og derfor rammer diskussionen en aktuel og interessant problemstilling i forhold til, hvordan kreative priser inddeles”, siger Kim Boisen.
Han mener, at udviklingen grundlæggende går i retning af, at man i højere grad skal præsentere cases og at vi om 5 år vil have oplevet en sammensmeltning af kategorier.
“Opdelingen i kategorier forudsætter, at de enkelte elementer har en specifik form. Men det er en lidt gammeldags opdeling. Udfordringen i forhold til at opnå effekt handler netop om at bryde med denne specifikke form for at komme ind under forbrugernes radar, før de opdager, at det er reklame. Den bedste reklame ligner ikke reklame. Men hvilken kategori skal den så placeres i”, siger Kim Boisen nævner f.eks. Nike+
“Det er en fantastisk ide, der handler om at gøre det sjovere at løbe. Men det er mere en forretningside end reklame, så hvilke kategori hører den hjemme i”, siger Kim Boisen.
For ham er den mest prestigegivende pris i verden lige nu Titanium and Integrated i Cannes, som er en vanskeligt definerbar kategori, der rummer de ideer, der falder uden for de traditionelle kategorier. Det var dog en kategori, som sidste år ikke havde tiltrukket danske bidrag.
Kim Boisen fortæller at bureauet brugte mere end almindelig lang tid på overhovedet at finde ud af, hvor man kunne finde plads til tre arbejder til Creative Circle Award, fordi de alle rummer en række forskellige media.
“F.eks. Side 9-screen cleaneren for Ekstra-Bladet. Hvad er det for et medie? Er det en event, et værktøj eller bare en god idé, som hjælper EB med at sælge flere aviser”, siger Kim Boisen.
Det er dog lykkedes, at finde en kategori og få arbejdet short-listet.