Kineser bliver juryformand i Cannes

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det drejer sig om Outdoor, og valget understreger den stigende kinesiske betydning – også i reklameverdenen.

Vi har fundet ud af, at kineserne er i fuld gang med at hugge mange af vestens produktions-arbejdspladser.

De danske politikere vil svare igen med uddannelse og viden – men også her rykker kineserne.

Allerede for fire år siden, da danske bureaudirektører besøgte Grundfos i Shanghai fik de at vide af den danske Grundfos-direktør, at en kinesisk ingeniør nok er teknisk bedre end en dansk. Det kneb dog med den kreative tankegang. Kinesere er meget autoritetstro.

Bureaudirektørerne besøgte også et kinesisk bureau, der gjorde et godt indtryk – men dog blev vurderet som ganske langt fra vestlig standard.

Siden har kineserne gjort stadigt mere opmærksom på sig selv i reklamesammenhæng, og sidste år i Cannes faldt der en kinesisk Grand Prix for Samsonites Heaven to hell.

Arrangørerne bag Cannes kvitterer nu for udviklingen ved for første gang at gøre en kineser til formand for en af Cannes-juryerne.

Det drejer sig om Lo Sheung Yan, – kendt som Mayan – der er kreativ direktør i JWT for Kina og Nordøstasien med base i Shanghai. Han skal lede næste sommers bedømmelse af Outdoor.

Lo Sheung Yan har flere gange været dommer i Cannes.

Samtidig har Saatchi & Saatchi offentliggjort, at bureauets stærkt profilerede Cannes-indslag, New Directors Showcase, vil blive vist i Kina for første gang til november.