Af Peter Engholm 25@mail.dk

Inspirationen fra Cannes følges bredt og målrettet op af kinesere, der gerne vil lære mere om vestlig kreativitet.

“Om få år napper Kina én af de store,” sagde Fareeda Cassumbhoy, da hun – som medlem af juryen i Cyber Lions – blev spurgt, hvorfor Kina ikke gør sig mere gældende i digital kreativitet, end tilfældet er.

Én ting er, at kineseren er beskeden, for Kina nappede en Grand Prix i Presse Lions, der er en af de store, noget andet er, at der allerede nu arbejdes målrettet på at holde dette løfte. Og det sker ved at indsamle viden

Cassumbhoy erkendte, at der er kulturelle forskelle, som skal granskes – og den proces har hun selv taget hul på. Det er sket i form af en usædvanlig invitation til sine jury-kolleger i Cyber Lions, som bl.a. omfatter Jakob Kahlen, partner og kreativ direktør i Hello Monday.

“Vi er blevet inviteret til Kina med rejse og ophold betalt, hvis vi vil dele vores ideer og vores arbejde med deres medarbejdere – det gælder først og fremmest de kreative. Selve Cannes-læren kan Cassumbhoy selv fortælle sine kolleger om, mens vi kan fortælle, hvordan vi arbejder – og arbejder med kreativitet,” siger Jakob Kahlen.

Cassumbhoy kommer fra et uafhængigt bureau i Shanghai – et lille bureau, blev det forklaret … kun omkring 300 medarbejdere.

Men det var ikke kun i juryen, at der blev sanket viden i Cannes. Også i kælderen i Festivalpalæet havde man antennerne ude. Her blev der uddelt goodiebags mod at oplyse to ting: Hvilket land, man kom fra, og hvilke reklamer kunne man lide.

“Der samles både inspriation og data om, hvordan vi tænker. Kineserne spotter, hvad vi kan lide – og handler derefter. Men hvorfor er det ikke os, der gør det? Vi betragter os selv som et åbent land, men vi skal vågne op og oppe os, hvis vi skal følge med kineserne – og resten af verden, i øvrigt. Kineserne har i kulturen en forhindring, de skal overvinde, men det er de for længst i gang med at gøre,” siger Jakob Kahlen.

Han overvejer kraftigt at tage imod invitationen.

Kommentarer

  1. Ja, måske kan vi lære dem, hvordan de kan lave fede cover-up historier om folkemordet på over 1 mio. tibetanere, fortsat undertrykkelse af menneskerettighederne, fængsling af landets egne kunstnere og kreative samt den floromvundne hyldestmodtagelse af Sudans præsident, som har en arrestordre fra den internationale domstol i Haag.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club