Klasselotteriets reklame- og mediebudget i EU-udbud

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Et reklamebudget på op til 14,4 mio. kr., samt et mediebudget op til 64 mio. kr. over fire år, er netop sat i udbud. Også mediebudgettet er på vej i udbud inden sommerferien.

I 2013 blev Advice og Isobar (dengang Magnetix) sammen valgt som nyt bureau for Klasselotteriet, og siden den aftale udløb, har Klasselotteriet kørt uden leadbureau. Før Advice og Isobar var Responsive bureau for Klasselotteriet i en periode på otte år.

Nu har man så sat gang i et udbud for at finde et leadbureau igen. Budgetrammen for udbuddet ligger på 1,6-3,6 mio. kr. årligt og dertil hører et mediebudget på 12-16 mio. kr. om året. Aftalen vil være gældende i to år med mulig forlængelse i op til to år.

Udbuddet kommer til at strække sig til efter sommerferien, men det er der gode grunde til, siger marketingdirektør Terese Johannesen, der kom til Klasselotteriet i januar 2019.

”Vi skal have gang i hjulene i Danmark igen, og på grund af corona-tiden og den forestående sommerferie har vi valgt at starte udbuddet nu. Vi har således givet bureauerne længere tid, end juraen dikterer til reklamebureauernes arbejde,” siger Terese Johannsen i en pressemeddelelse.

Udbuddets indhold
Opgaven for Klasselotteriet er ifølge udbudsmaterialet: reklamebureauydelser ifm. store som små brandingtiltag samt mere taktiske kampagner, dækkende alt fra strategisk kommunikationsrådgivning og konceptudvikling til endelig kampagneeksekvering og produktion af materialer på tværs af platforme og kanaler.

Fem bureauer bliver udvalgt
Klasselotteriet vil udvælge fem bureauer blandt dem, der lægger billet ind, fortæller Terese Johannesen:

”Helt lavpraktisk starter vi med en åben prækvalifikation, og derefter udvælger vi fem bureauer. Vores endelige valg af en ny samarbejdspartner afhænger af og vurderes på baggrund af bureauernes arbejde og præstation med vores value proposition og grundfortælling, koncept, kreativ udvikling og eksekvering – men også samarbejde og pris spiller en rolle ved bedømmelsen.”

Før sommerferien kommer Klasselotteriets mediebureaubudget desuden også i udbud.

Reklamebureauudbuddet kan søges her

Fakta om Klasselotteriet

  • Klasselotteriet er Danmarks ældste lotteri og har fejret millioner af vindere siden grundlæggelsen i 1753.
  • Klasselotteriet er det nummerlotteri i Danmark, der betaler mest tilbage til spillerne (godt 65 %) – og herudover bidrager Klasselotteriet årligt med omkring 100 mio. kr. til udlodningsmidlerne, der støtter dansk kultur og foreningsliv.
  • Hver måned spilles der om en ny gevinstpulje på 46 millioner kr., og der trækkes 40.000 glade lotterivindere hver måned.
  • Klasselotteriets omsætning lå i 2018/2019 på 737 mio. kr.