I går beskrev Bureaubiz Legos globale ”højtids-indsats” på earned og owned media. Men Lego-brugerne kan også på egen hånd skabe viral opmærksomhed.
Det sker i en historie, der blev lagt på YouTube for halvanden måned siden, men som for alvor har fået viralt liv ”just in time for Christmas”, som AdAge noterer sig.
Og AdAge er ikke eneste branchemedie, der har fået øjnene op for videoen, hvis historie næsten er for klichéfyldt til at være sand – hvis ikke det lige var fordi, at den var det … altså sand.
James G. Groccia er en dreng på 10 år, der har leget med – og samlet på – Lego-produkter, siden han var fire. I to år har drengen – der har Aspergers syndrom – sparet sammen til The Emerald Night Train. Men forgæves, for da han havde sparet op, var produktet i mellemtiden taget ud af handlen.
James skrev til Lego, der først svarede corporate-agtigt, men som lidt senere – op til hans fødselsdag – sendte en pakke. Og da havde forældre kameraer klar – også et skjult ét af slagsen – til at forevige den spontane reaktion, da James fik pakken med du-ved-nok-hvilket tog.
James’ far har lagt videoen på YouTube – inkl. hele korrespondancen – der har trukket ca. 1 mio. visninger.