Klovne-newsjacking solgte højttalere

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Designvirksomhed newshackede omtale af skræmmeklovne og fik 400.000 visninger samt øget salg.

Det sker, at virksomheder forsøger sig med at knytte markedsføring op på en bestemt begivenhed, der bliver omtalt i medierne.

Fænomenet kaldes newshacking, og det benyttede designvirksomheden Sackit sig af i sidste uge, hvor medierne skrev en del om skræmmeklovne.

Formålet var at gøre reklame for virksomhedens nye Moveit højttalere.

Med hjælp fra kommunikationsbureauet Public Image, postede Sackit en video på Facebook, hvor de lovede klovnene frit lejde til at aflevere deres kostume.

Budskabet var, at ‘at vi skal have det sjovt sammen, men ikke på bekostning af andre’ og hvis klovnene afleverede deres kostume, ville de til gengæld få udleveret en højttaler.

Facebook-videoen fik godt 400.000 visninger og blev delt cirka 2.100 gange og gav desuden en historie i Metroxpress.

”I stedet for at markedsføre produktet i en traditionel reklamekampagne eller pr-kampagne koblede vi det sammen med en tendens, der fik ekstremt meget mediebevågenhed de dage. Vi gik fra ide til eksekvering på under 24 timer og opnåede en stor eksponering til en lav kontaktpris,” siger strategisk kommunikatør og partner i Public Image, Jasper Dyg.

Kristoffer Glerup, der er CEO i Sackit vil ikke ud med konkrete salgstal, men siger, at salget af Moveit-højttaleren steg med det samme:

”Opmærksomheden har genereret et øget salg på webshoppen og skabt efterspørgsel fra vores forhandlere. Også fra flere forhandlere som hidtil ikke har ført den nye Moveit-højttaler i deres sortiment.”

Andre eksempler på newshacking

Et kendt eksempel på newshacking var da Oreo under en strømafbrydelse ved Super Bowl for nogle år siden, lynhurtigt tweetede beskeden: You can still dunk in the dark, hvilket medførte en lind strøm af retweets fra tv-seerne.

Eller da kronprins Frederik kørte over den lukkede storebæltsbro, hvor Carlsberg lavede en reklame med teksten: Ny storm på vej .. Den hedder Frederik og er en ægte mediestorm.

Se andre eksempler her