Klub Moderne giver fugle menneskestemmer i ny kampagne

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Forventningerne til den nye kampagne fra Fuldkornspartnerskabet er min. 600.000 visninger af videoerne. Det har man tidligere opnået med en kampagne med Bodil Jørgensen.

En video, hvor fugle får menneskestemmer, der skal vise, at mennesker gerne vil have det let, når føden skal skaffes. Det er Fuldkornspartnerskabets og Klub Modernes bud på en video, som skal styrke kendskabet til det orange fuldkornslogo, der i dag findes på næsten 1.000 produkter.

Om baggrunden for videoen siger Thomas Torp, der er medstifter af Klub Moderne:

”Når vi er meget sultne, tager reptilhjernen ofte over. Og så propper vi ting i næbbet, der ikke altid er godt for os. Denne helt naturlige adfærd ses også hos fugle. Derfor har vi smugfilmet måger og duer, der spiser streetfood og givet dem menneskestemmer for sjov. Formålet med galskaben er at øge kendskab til det orange fuldkornslogo og opfordre til at se efter det, når man køber mad.”

Fuldkornspartnerskabet har igennem årene arbejdet for et lavt kommunikationsbudget, og i år er ingen undtagelse. Men det betyder ikke, at man ikke kan opnå markante resultater.

Fuglevideoen skal nemlig leve op til tidligere videoer fra Fuldkornspartnerskabet, hvor man har brugt kendte personer. Bl.a. brugte man i 2019 Bodil Jørgensen i en videokampagne, der gav et reach på 1,6 mio. og 600.000 visninger, fortæller Rikke Iben Neess. Og forventningerne til dette års fuldkorns fuglekampagne er lige så store:

”Vores mål er at nå op på mindst 600.000 visninger og vi håber, at mange vil få et godt grin og blive mindet om at spise fuldkorn og se efter det orange fuldkornslogo, når de handler” siger Rikke Iben Neess, kampagneleder fra Fuldkornspartnerskabet.

Videoen lanceres i dag på YouTube, Facebook og Instagram samt på Fuldkornspartnerskabets egne kanaler og på deres samarbejdspartneres – som tæller sundhedsNGO’er, Fødevarestyrelsen, brancheforeninger, en række fødevareproducenter og detailhandelen. Kampagnen kører i hele september måned.

Fuldkornspartnerskabet består af sundhedsNGO’er, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder og brancheorganisationer.

Her er kampagnefilmen:

Se den tidligere kampagnefilm med Bodil Jørgensen her