Branding er et vigtigt redskab for kommunerne

Daniel Møller Jensen,
politisk konsulent i Dansk Erhverv og sekretariatschef i Public Relations Branchen

Fremtidsforsker Jesper Bo Jensens indlæg om, at kommunal branding er spild af penge, fik dagens klummeskribent til at fare i blækhuset. Kommunerne er i skarp konkurrence og har i dén grad brug for at kommunikere, mener han.

I går kunne man her på siden læse, at Jesper Bo Jensen mener, at kommunal branding er spild er penge. Men den kritik, Jensen fremfører mod kommunale branding- og kommunikationsstrategier, synes mest af alt at være udtryk for manglende viden.

Jeg er fuldkommen enig i, at børnefamilierne og arbejdspladserne ikke kommer, fordi de har set en fiks kampagne fyldt med temmelig dumme slogans, som det lyder i Jensens indlæg. Nej, faktisk tværtimod.

Men hvornår har dygtige kommunikationsrådgivere nogensinde påstået, at det er tilfældet? Mig bekendt har jeg ikke hørt nogle fremføre den påstand.

En tilvækst i befolkningen er en langstrakt og strategisk indsats for at forbedre en kommunes tilbud til borgerne. Kommunalpolitikerne får ikke børnefamilier til at flytte ind over kommunegrænsen, hvis skolerne, vejene og kulturtilbuddene hænger i bremsen.

Det er dén indsats, der så kan have glæde af en skarp kommunikationsindsats, som fortæller om de mange kommunale tilbud, der rent faktisk findes i kommunen.

Der har længe været behov for, at også kommunerne blev bedre til at kommunikere. Om man vil det eller ej, så oplever kommunerne altså hård konkurrence. En konkurrence, hvor 98 kommuner konkurrerer om nye borgere og erhvervslivets investeringer. Og i den konkurrence er det afgørende, at kommunerne formår at fortælle historien om retningen samt de mange gode kommunale servicetilbud, borgerne kan tilbydes.

På den måde får målgruppen mulighed for at møde kommunen – og ikke mindst lære kommunen at kende. Til det arbejde er de nødvendige redskaber for eksempel branding, PR og kommunikationsstrategier.

Så selvom Jensen ikke har meget tilovers for branding- og kommunikationsstrategier, så er det næppe til at komme uden om, at det er ét blandt mange nyttige redskaber i kommunens konkurrence med de øvrige kommuner. Men det kræver, at man ved, hvad redskaberne kan og ikke mindst, at man bruger dem korrekt.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning