København vil mærke retoucherede reklamer

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Retoucherede reklamer skal have en mærkningsordning, hvis de vises i bybilledet. Det mener et flertal af Københavns Borgerrepræsentation, der nu stiller et lovforslag.

Den perfekte slanke og stramme krop og næsten fløjlsblød-hud uden rynker, bumser og appelsinhud, er ofte det urealistiske kropsideal vi møder i reklamer i bybilledet.

Et flertal af Københavns Borgerrepræsentation mener derfor, at det skal fremgå tydeligt, når billeder er retoucherede i det offentlige rum. Lovforslaget bygger på en vedtægt foretaget af politikere i Olso, hvor man netop har indført, at reklamer med retoucherede kropsdele skal have et mærke, der fortæller dette, hvis de vises i det offentlige rum.

Udover Alternativet er Socialdemokraterne og SF også åbne overfor lovforslaget, mens Liberal Alliance og Konservative ikke vil støtte det.

Fanny Broholm fra Alternativet mener, at mange kvinder lider under de urealistiske reklamebilleder man ofte møder. Hun mener, at en anmærkning på retoucherede billeder, kan være medvirkende til at unge kvinder vil huske at tænke over, at det er et urealistisk opstillet billede, hvor der højest sandsynligt er pillet ved modellens talje, hud, tænder, eller lignende. Det fortæller hun til Radio24syv.

Hun fortæller også, at en begrundelse for lovforslaget, er at kommunen ikke bør støtte, at virksomheder tjener penge på underminering af unge kvinders selvværd.

Se et uddrag af hendes snak med Radio24syv nedenfor:

Klaus Mygind fra SF er også enig i lovforslaget. Det fortæller han DR:

“Jeg synes virkelig, at vi som kommune skal have et ideal om, at vi tilstræber objektivitet i vores kommunikation. Og billeder der er lavet om, skal derfor markeres…,” fortæller Klaus Mygind.