Københavns Kommune har valgt 10 bureauer på en rammeaftale, hvor bureauerne – i mini-udbud – de kommende 2-4 år skal dyste om kommunikationsopgaver inden for reklame, markedsføring og presserådgivning.
Rammeaftalen, der kan benyttes af alle Københavns Kommunes syv forvaltninger samt kommunens institutioner og øvrige kontraktenheder, har en samlet årlig omsætning på 3-5 mio. kr. Opgaverne omfatter bl.a. kommunikationsmålinger, outdoor, sociale medier, events, målgruppeanalyser samt presse- og krisehåndtering.
Forventningen har været, at tilbudsgiverne skulle kunne levere på alle udbuddets ydelser, og det er bl.a. forklaringen på, at 3 af de 10 valgte leverandører er konsortier á 2-3 bureauer.
I foråret kritiserede Kreativitet & Kommunikation udbuddet, hvor bureauerne kunne anmode om prækvalifikation. Herefter blev 16 bureauer udvalgt til at afgive et egentligt tilbud, og på den baggrund blev 10 bureauer valgt til rammeaftalen.
”Alt tyder på, at bureauerne kommer til at bruge flere penge på at deltage i udbuddet og mini-udbuddene, end der er i udbuddets budget. Også Københavns Kommune får, med så mange indbudte aktører, rigeligt at se til,” lød det fra Tine Aurvig-Huggenberger, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation.
Blandt de bureauer og konsortier, der har løst adgangsbillet til Københavns Kommunes kommunikationsbudget, er et enkelt ét fra Jylland: Et konsortium bestående af Weltklasse, Lange PR og markman customer management.
Weltklasse har før gjort sig gældende i offentlige udbud – herunder flere rygestop-kampagner, bl.a. et for Københavns Kommune. Lange PR indgik tidligere på måneden en strategisk alliance med et af landets største digitale bureauer, Combine.
Bureauliste – Københavns Kommunes kommunikations- og kampagneydelser:
- Weltklasse, Lange PR og markman customer management
- 2+1 idebureau og Crosstown Kommunikation
- Hansen Agenda, Konstellation og Epinion
- Advice
- Bysted
- Mensch
- Nexus Kommunikation
- PS Communication
- Public Communication
- Rostra Kommunikation