Instameet er en betegnelse for det, der sker, når en gruppe aktive brugere af Instagram – eller instagrammere – mødes og tager billeder af en lokalitet.
Sådan et instameet inviterede Københavns Lufthavne til, hvor instagrammerne kom ud på områder, som normalt ikke er for publikum.
Det var mediabureauet Marvelous, der havde fået ideen til at invitere 14 instagrammere på besøg.
Sophie Leegaard, digital strategist hos Marvelous, siger til Børsen, at Instagram stadig ikke er kommercialiseret tilstrækkeligt til at gøre medie interessant for en bredere vifte af virksomheder og at Instagram ikke er så interessant som Facebook.
Alligevel mente bureauet at det kunne være interessant for Københavns Lufthavne at prøve mediet af og da det ikke er muligt at annoncere på Instagram kræver det andre midler.
En uges tid efter besøget har instameetet ført til, at de inviterede instagrammere har uploadet fire-fem billeder hver i gennemsnit, der i alt har fået ca. 12.000 likes.
”En ting er alle dem, der er blevet eksponerede og har set det. Derudover er der 12.000, der har taget aktivt stilling til, at de synes, det er fedt. Så langt ville vi aldrig kunne nå ud selv med samme troværdighed”, siger Nina Langkilde, digital business development manager i Københavns Lufthavne til avisen.
Børsen Mediemarked, p. 4-7.