Københavnske bureauer slået på hjemmebanen af nordjyder

peng

10 bureauer, heriblandt flere københavnske, dystede om en kampagne, der skal hjælpe københavnere med at kvitte smøgerne. En lille flok aalborgensere vandt.

Det aalborgensiske reklamebureau Weltklasse – seks mand stort, stiftet af to kvinder i 2005 – har vundet kampagnen om rygestoptilbud for Københavns Kommune.

Udbudet har et budget på 1 mio. kr. og skal gennemføres i to kampagneperioder i 2013 med begyndelse i januar. Medieplatformen byder på byplakater, avisannoncer, busreklamer og en stærk online indsats.

Kampagnen er en del af en større indsats, som har til mål at gøre København røgfrit i 2025. Her er det samlede budget på 10 mio. kr. om året. København er den første by i Europa til at udmelde et tidspunkt for generelt rygestop.

10 bureauer deltog i udbudet, og det bliver som nævnt Weltklasses kampagne-idé, der gerne skulle fordoble antallet af deltagere på de gratis kommunale rygestoptilbud. Sidste år deltog 1.500 københavnere på tilbuddene. Sandsynligheden for at kvitte cigaretterne er beviseligt størst, hvis man deltager i et rygestopkursus. Omkring 90.000 københavnere ryger – og 77 pct. af dem ønsker at blive røgfri.

Selv om det er første gang, at Weltklasse løser en opgave for Københavns Kommune, så er det langtfra ukendt område for aalborgenserne at arbejde med offentlige kunder. Bureauet arbejder i øjeblikket på en brandingkampagne for Brønderslev Kommune, ligesom man har løst opgaver for bl.a. Aalborg Kommune, Region Nordjylland, Aalborg Universitet, Vejdirektoratet og SOSU.

Bureaupartner Charlotte Stougaard fortæller om samarbejdet:

“Vi er glade og stolte over, at et mindre bureau som Weltklasse vinder en opgave som denne – og så over langt større konkurrenter.Det er desuden positivt, at geografien ikke har indflydelse, når offentlige danske kunder vælger samarbejdspartnere.”