Køkkenfirma vil styrke sammenhængskraften. Mensch har hjulpet.

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

JKE Design lancerer nyt koncept, der fokuserer på det gode liv og sammenhængskraften. Mensch har hjulpet med den nye strategi, der indebærer en reklamefilm, nye butikskoncepter og dannelse af en forening.

Det er efterhånden nogle år siden, at de første eksempler på virksomheder, der vil gøre noget godt for nogen eller for samfundet, dukkede op.

Og trenden med at indtage en holdning til små og store problemer, er bestemt ikke outdated.

Nu melder køkkenfirmaet JKE Design sig også på banen med et ønske om at gøre noget godt for det gode liv og sammenhængskraften.

”Mange lever et fortravlet liv, hvor sammenhængskraften er under hårdt pres. Vi skal hele tiden nå noget nyt. Ofte glemmer vi at være rigtig til stede – at være der for hinanden og nyde den stund, vi er midt i. Det gode liv trænger til en håndsrækning, og det vil vi forsøge at bidrage med,” siger JKE Designs marketingdirektør, Steen Gyldendal.

I første omgang har JKE Design med hjælp fra reklamebureauet Mensch udviklet en ny strategi og et nyt koncept, der har ført til en reklamefilm, som køkkenfirmaet selv har produceret.

”I filmen sættes fokus på mennesker og de mange episoder og livssituationer, der hver dag udspiller sig i danskernes liv. Det er samtidig et opgør mod de mange pæne, mennesketomme køkkener, som er kendetegnende for langt de fleste af de tv-reklamer, som branchen i dag bruger”, siger Steen Gyldendal.

Forening for sammenhængskraft

Men filmen gør det ikke alene. JKE Design vil i løbet af 2017 stifte en forening for sammenhængskraft.

Her vil køkkenfirmaet give økonomisk støtte til projekter eller enkeltpersoner, som bidrager aktivt til at styrke sammenhængskraften lokalt eller nationalt.

”Netop de nordiske lande udmærker sig ved at være samfund med stor sammenhængskraft. Jeg har en teori om, at det måske er fordi, vi har opdyrket og plejet det hver dag i køkkenet. Under alle omstændigheder vil vi gerne bidrage til at give sammenhængskraften en hjælpende hånd, siger Steen Gyldendal.

Nyt butikskoncept

Den nye strategi vil også afspejle sig i de fysiske butikker.

Der er nemlig et nyt butikskoncept på vej i de 20 butikker i Danmark, godt 30 butikker i Norge og 10 i Sverige.

”Vi vil lave nogle butikker, der er åbne og dejlige at komme ind i – man skal få følelsen af at komme hjem. Vi vil også indføre en helt ny måde at vise køkkenudstillinger i form af såkaldte tableauer.  Den første butik med det nye koncept åbner i Aarhus, og det er vores ambition at de øvrige butikker både i Danmark, Norge og Sverige løbende vil blive indrettet med det nye koncept”, siger Steen Gyldendal.

JKE Design bruger IUM som mediabureau.