”Traditionel reklame er død. Det samme er det koldingensiske reklamebureau Masters.”
Det er store ord – i al fald hvad angår bureauets død, for der er umiddelbart tale om et navneskift – og et hamskifte – fra Masters til Gravity. Det er dog et ganske omfattende skift, for der er samtidig blevet udskiftet betragteligt blandt medarbejderne.
”Vi ændrer vores eget forretningsgrundlag og tilgang til markedet radikalt og har i den forbindelse sagt farvel til en del af medarbejderne i Masters. Til gengæld har Gravity fået tilgang af flere stærke, konceptuelle og strategiske kompetencer inden for blandt andet tekst og planning,” siger Søren Schnedler, der er direktør i Gravity, i en pressemeddelelse.
Dødserklæringen skal da heller forstås på anden måde end, at man begraver et reklamebureau og lader et koncept- og kommunikationshus opstå. Det seneste regnskab for bureauet indikerer da heller ikke, at Masters var på gravens rand: Bruttoavancen steg lidt, og et lille underskud var vendt til et overskud.
Søren Schnedler siger om skiftet:
”Når vi er udfordret som branche, så er det jo en spejling af, at vores kunder er udfordret. Det er de, fordi mediebilledet og den menneskelige adfærd er under dramatisk forandring, og det er vi selvfølgelig nødt til at reagere på.”
Han begrunder bureauets nye navn således:
”Vi tror på, at virksomheder og brands i langt højere grad skal arbejde med tiltrækning. Derfor henter vi bl.a. inspiration hos Newton. Hos Gravity arbejder vi med tiltrækning til brands, mentale afstande og tyngden i budskaberne.”
Du kan læse mere om det nye bureau her og få Den Kommunikative Tyngdelov forklaret i denne blog.