KOM18: Årets KOM-pris gik til Abdel Aziz Mahmoud

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs her hvorfor Abdel Aziz Mahmoud fik årets kommunikationspris, og hvem der fik specialeprisen.

På årets kommunikationskonference på Docken i København: KOM18, arrangeret af Dansk Journalistforbund og Kforum, blev der uddelt tre priser.

Årets KOM-pris gik til Abdel Aziz Mahmoud, mens Årets Specialepris gik til Mads Kistrup Jørgensen og Årets Kampagnepris gik til Københavns Kommunes kampagne: Sortering af Bioaffald – læs mere her.

Her er jurymedlem Timme Bisgaard Munks tale til Abdel Aziz Mahmoud:

“Hvem anerkendes? Hvem underkendes? Hvem er synlige ? Hvem er usynlige i vores samfund? Det er et spørgsmål om kommunikation. Det er et spørgsmål om modet til at gøre de usynlige synlige. Om modet til at kæmpe for de underkendtes anerkendelse. Det er kampen og kommunikationen for årets modtager af KOM-prisen.

I 1952 skrev den sorte amerikanske forfatter Ralph Ellison romanen ”Den usynlige mand”. Bogen handler om de socialt usynlige sorte amerikanere i et hvidt flertalssamfund, et samfund som ikke er i stand til at se og anerkende de sorte. Som han skriver på side syv i sin roman om oplevelsen af at være usynlig:

“ Jeg er usynlig, må De vide, ganske simpelt fordi folk nægter at se mig. Man kommer tit til at tvivle på, om man virkelig eksisterer. Man er opfyldt af pinefuld trang til at overbevise sig selv om, at man eksisterer i den virkelige verden.“

I dagens Danmark er det andre, som lever skjult. I dag er det andre grupper, som ikke kan se sig selv i spejlet. At være socialt usynlig er en voldsom krænkelse for ethvert menneske. Og det er, hvad Ellisons roman handler om.

Men samtidig er der en vej ud og frem: Kan man ikke udholde krænkelsen, gælder det om at blive synlig. Det gælder om med alle sine evner at kæmpe for at få folk til at se, bare se. Årets modtager af KOM prisen har valgt netop denne kamp. Ikke som selvhævdelse eller i vrede, men i et konstruktiv dialog med det moderne Danmark.

Han står for den vigtige dialog, som anerkendelsesteoretikeren Tzvetan Todorov kalder det gode samspils udspil. Målet er er ikke at springe ud for springet i sig selv, men for at sprænge underkendelse i tusind stykker.

Her stiller årets modtager de spørgsmål, som ingen tør stille. Her svares på de spørgsmål, alle vil vide svaret på. Her sætter årets modtager sig selv, sit liv, sit valg og sin familie i spil for at fortælle de usynliges usynlige historie.

Ærligt og målrettet gribes ud af og om rollen som dobbelt eksileret etnisk minoritet og homoseksuel. Ikke som offer, men som agent for anerkendelse. For at ære dem som æres skal.

Vi skal hylde en der,  med strategisk snilde og satsning har brugt sig selv og sine kommunikative kompetencer til at få sat fokus på nogle voldsomme, tabuiserede dagsordner.

Årets Kom-pris går til de usynlige og underkendtes eneste synlige ambassadør. Den synlige mand Abdel Aziz Mahmoud.”

For årets speciale fik Mads Kistrup Jørgensen følgende ord med på vejen af Jesper Højberg Christensen, bestyrelsesformand i Kforum for sit speciale: Customer engagement on Social Media.

”Vinderspecialet er et reelt metodisk bidrag til k-feltet og har fundet et hul i både teori og praksis – endelig får vi dokumentation på noget, som vi har snakket om længe. Mads tager fat i tech-tematikken, som er aktuel som aldrig før, og han lykkedes med sin big-data- analyse uden at overfortolke resultaterne, hvilket giver hans konklusioner stor troværdighed. Mads efterlader os med appetit på mere – vi er spændte på at se, hvad han finder på næste gang.”

Mads Kistrup Jørgensen vandt blandt 83 kommunikationsspecialer og 8 nominerede.