Den 1. marts introducerede Kommunernes Landsforening (KL) et nyt konsulentområde; kommunikation. KL har – som enhver anden stor organisation og virksomhed – en afdeling for Kommunikation og Presse, men det nye ligger i, at landets kommuner nu kan købe kommunikationsrådgivning ud af huset.
På menukortet er “rådgivning om alle aspekter af kommunens kommunikation” samt kurser i bl.a. medietræning og strategisk kommunikationsplanlægning.
Disse ydelser er nøjagtig, hvad kommunikations- og PR-bureauer også tilbyder, og – ikke helt uvæsentligt – hvad (statens og) kommunernes egen indkøbsservice, SKI, har på hylderne.
SKI lancerede nemlig i foråret 2009 en rammeaftale med PR- og kommunikationsydelser, hvor staten og kommunerne – ud fra en liste på 26 bureauer og konsortier – kan købe sig til bl.a. medietræning og kommunikationsstrategier og -planer.
Hos KL oplyser chefen for Kommunikation og Presse, Steen Dahl Pedersen, at den nye konsulentydelse er oppe imod bureauer, men at den ikke karambolerer med offentlige udbud.
“Det er almindeligt, at kommunerne spørger flere steder, når de skal købe ind. Og det er sket flere gange på det halve år, hvor vi har tilbudt konsulentydelser, at vi har tabt en opgave. Her har tilbagemeldingen været, at et kommunikationsbureau har givet et billigere tilbud. Men fælles for de ordrer, vi har fået, er, at de ikke har været i nærheden af udbudspligten, altså at de har ligget langt under 500.000 kr.,” siger Steen Dahl Pedersen.
Han pointerer, at timepriserne ikke er KL-støttede, men fastsættes – én gang årligt – af KL’s bestyrelse. Timepriserne på kommunikationsområdet er de samme som i KL’s øvrige konsulentvirksomhed. For tiden er den på små 1.200 kr. ekskl. moms, transport mv.
At konsulentenheden har tabt ordrer, understreger blot, at man ikke dumper priserne, mener Steen Dahl Pedersen, der fremhæver special-kompetencer som grunden til at vælge en kommunikationsløsning købt hos KL.
“Når man vælger at købe hos os, er det nok ud fra tanken om, at vi ligger inde med en særlig knowhow om kommunale forhold. Vi har oplevet kommuner give udtryk for, at det ikke er viden om kommunale forhold, der trykker hos alle kommunikationsbureauer,” siger Steen Dahl Pedersen.
Til foråret, når kommunikationsrådgivningen fylder et år, evaluerer KL sit initiativ.
“Vi var ikke gået i gang med dette område, hvis ikke der havde været en konkret efterspørgsel. Og nu hvor det har kørt et halvt år, synes jeg, at det ser fornuftigt ud,” siger Steen Dahl Pedersen.