Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Aarhus Kommune melder københavnsk bureau for graffiti på gaderne i Midtbyen.

Det københavnske bureau, Citrus Media, har tegnet graffiti på gågaderne samt på Clemens Bro i det centrale Aarhus for at reklamere for en ny parfume.

Men den slags reklame, bryder Aarhus kommune sig ikke om. De har meldt Citrus Media til politiet, skriver Lokalavisen Aarhus. Og regningen for at få graffiti’en væk vil også blive sendt til bureauet.

Det er ikke første gang, at Citrus Media – som er specialister i reklame til unge mellem 15-30 år – bliver meldt til politiet for lignende tiltag, men ifølge direktør Lean Milo, er bureauet aldrig blevet straffet.

Han fortæller til Lokalavisen, at man har brugt kridt, så graffiti’en forsvinder, når det regner, eller når folk går på det. Men ellers vil bureauet selv sørge for at få kridtstregerne fjernet.

 

Kommentarer

  1. Tænkte nok, at der evt. ville komme et efterspil, da jeg så samme reklame malet på Dr. Louises Bro i Kbh.

  2. Det er jo helt vanvittigt fra Kommunens side og endnu et lag på et antivisionært Aarhus, der lever i en anden tidsalder.
    Deres logiske slutning må så være at lille lise, der tegner hinkestreger med kridt også skal meldes til politiet.
    Kom nu ind i det globale mindset.

  3. Det er en forkert tanke at alt skal kunne dækkes ind under kreative tanker. Hvis ikke det ødelægger noget, og det ikke overtræder nogen lov – hvorfor så ikke tage kontakt til kommune og få tilladelse. Det er jo ikke sådan så kommune vil få det skrevet i avisen så det ikke bliver en overraskelse for borgerne.

  4. @Havkatten: Ved den logiske slutning er stærkt overdrevet, men det rykker stadig ikke ved den problemstilling, at noget så uskyldigt som kridttegninger da aldrig må politianmeldes! Skal Flash-mobs anmeldes som gadeuorden?

    @ Peter Andersen: Selvfølgelig skal alt ikke kunne dækkes ind under kreativitet som forklaring og deraf retfærdiggørelse, enig. Men hvis man har danset med kommunen før, ved man hvor bureaukratisk tunge de er, og alene det at finde frem til hvilken instans, der skal kontaktes for at kunne besvare sådan et udefinerbart spørgsmål om tilladelse af kridttegninger, kan være en umulighed. Hertil er jeg mere end sikker på, at man alligevel ville få et nej, selvom man kunne lokalisere den rette instans at adressere sin henvendelse. Aarhus Kommunens spritnye internationale brandingkampagne slår sig netop stort op på, at Aarhus skal/er en by der er risikovillig og innovativ, men problemstillinger som denne illustrerer gang på gang det floskelunivers kommunen lever under. Aarhus for progress, anyone?

  5. Adrian Fey:
    Jeg er helt enig i at kommunerne er tunge og danse med, INGEN tvivl om det, men det er der sku så mange der er, så det er vel ikke en undskyldning der kan bruges.

    Forstå mig ret, jeg er hilse alle spændende og nytænkende tiltag velkommen, jeg er bare ikke den store tilhænger af at nogen følger reglerne og andre ikke.

    Jeg syntes også det mere viser mangel på kreativitet istedet for masser af kreativitet. Det svære er jo at være kreativ inden for reglerne/de fastsatte rammer.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club