Af peng

Nogen folkevandring er der ikke tale om, men efter flere år med støt fald er Hedensted kommune igen vokset – endda til rekordstørrelse. Skiftet er sket oven på en brandingkampagne.

Det er svært at få folk til at ændre vaner – og prøv så at få dem til at flytte kommune.

Hedensted – der ligger mellem Horsens og Vejle – har med bistand fra 2+1 Idébureau gjort forsøget og ser ud til at være sluppet godt fra det.I hvert fald at dømme på kurven herover, der viser befolkningstallet fra begyndelsen af 2012 til efteråret 2014.

En brandingkampagne har bidraget til, at Hedensted Kommune i begyndelsen af september var større end nogensinde målt på indbyggere.

25 procent af de tilflyttere, der har bosat sig siden kommunesammenlægningen i 2007 og frem til september 2014, har fundet vej til kommunen fra midten af april, hvor kampagnen, der lancerer brandnavnet Hedenstederne, gik i luften.

Og mere konkret: Indbyggertallet i kommunen er steget med ca. 300, siden kampagnen tog fat – og det skal vel at mærke ses oven på flere års fald.

Udgangspunktet var for så vidt positivt: Hedensted Kommune var blevet kåret som den bedste kommune at bo i uden for Københavnsområdet og tre år i træk som den tredje bedste kommune at drive erhverv i.

Problemet var bare, at alt for få vidste det og kendte til de bagvedliggende styrker, der har givet de fine placeringer, påpeger Morten Kold, bureauchef og partner i 2+1 Idébureau, der har været ansvarlig for projektet.

”Hedensted Kommune manglede en samlende fortælling og en strategi for, hvordan de får borgere og erhvervsfolk til at flytte til kommunen. Vi skabte brandnavnet Hedenstederne med tilhørende logo, der er med til indramme fortællingen om et område med usædvanligt mange attraktive og velfungerende lokalsamfund,” siger Morten Kold.

Brandingindsatsen har især fået borgere fra Vejle og Horsens til at flytte til Hedensted Kommune. Kampagnen, der fremhæver 29 velfungerende lokalsamfund, har desuden skabt flere end 21 mio. onlinebannervisninger og sendt flere end 15.000 relevante brugere ind på hjemmesiden www.hedenstederne.dk - og Hedenstederne har fået et slogan, ”For alle der vil”, der udtrykker, at Hedenstederne hylder og støtter handlekraft, initiativ og frivillighed.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club