Kommunikationsbureau køber reklamebureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

De to stiftere af det bureau, der bliver opkøbt, vil bruge en del af deres tid på andet end bureaubranchen.

Kommunikationsbureauet Publicity køber aktiviteterne i reklamebureauet Weltklasse.

Begge bureauer ligger i Aalborg og har en del år på bagen. Publicity blev stiftet i 2009 af Esben Lind, som fortsat er eneejer af bureauet, mens Weltklasse blev stiftet i 2005 af Jeanett Kaare og Charlotte Stougaard.

De to bureauer beskæftiger sig med forskellige dele af kommunikations- og reklameverdenen og har i mange år samarbejdet og henvist kunder til hinanden. Nu er Weltklasse imidlertid nået til en skillevej, hvor det giver god mening at blive en del af noget større, siger Esben Lind i en pressemeddelelse.

“Bureauverdenen er de seneste ti år blevet langt mere specialiseret i takt med, at nye digitale platforme og muligheder er vundet frem. Det har betydet, at du som bureau har fået sværere ved at tilbyde alle marketing- og kommunikationskompetencer. I stedet har eksempelvis vi og Weltklasse koncentreret os om en række nicheområder, hvor vi hos Publicity har haft særligt fokus på PR, strategisk kommunikation og sociale medier, mens Weltklasse har fokuseret på kreativ ideudvikling, kampagnekoncepter og ikke mindst web. Sådan vil vi også fortsat arbejde, og kunsten er at holde sig til det, man er god til, og samtidig have gode og tætte samarbejdspartnere. Det får vi nu endnu bedre forudsætninger for ved at flytte sammen”, siger Esben Lind.

Sammenlægningen sker fra 1. maj 2024, og visionen er, at Publicity og Weltklasse skal være førende inden for hver deres områder, og at offentlige og private virksomheder således kan få et bredere udvalg af specialiseret hjælp med Publicity og Weltklasse under samme tag.

I løbet af 2024 vil de to Weltklasse-stiftere også i stigende grad beskæftige sig med opgaver uden for bureauverdenen. Jeanett Kaare har de seneste år spillet en stadig større rolle som rådgiver og bestyrelsesmedlem i Aalborg Karneval og har et stærkt ønske om at bruge endnu mere tid på at udvikle Nordeuropas største karnevalsevent.

“Weltklasse er for mig forbundet med årevis af fantastiske kunder, opgaver og kolleger. Det har aldrig bare været et arbejde – men en passion. Og samarbejdet med Charlotte har gjort hverdagen til den største legeplads. Omvendt er lysten til at prøve kræfter med noget nyt også begyndt at melde sig. Derfor kommer jeg i 2024 også til at bruge mere tid på at udvikle og forme Aalborg Karneval. Jeg slipper ikke Weltklasse, men skaber i stedet plads til begge projekter. Med Aalborg Karneval vil jeg for alvor være med til at sætte Aalborg på landkortet – og skabe en fest med fokus på mangfoldighed, fællesskab og glæde,” lyder det fra Jeanett Kaare.

Charlotte Stougaard har på samme måde et ønske om at bruge en større del af sin tid uden for Weltklasse. Hun og hendes mand Mikael Espensen har været medstiftere af håndboldligaen Lykkeliga for børn og unge med et udviklingshandicap. Lykkeliga-projektet er vokset markant de seneste år og har store ambitioner om at udbrede konceptet endnu mere: 

“Beslutningen om at lægge Weltklasse sammen med Publicity giver mulighed for at få det bedste fra to verdener. Jeg kan fortsætte med at være en del af Weltklasse samtidig med, at jeg kan frigive tid til mit andet hjertebarn; håndboldfællesskabet LykkeLiga. Jeg har en datter med Downs syndrom, og med LykkeLiga tror vi på, at vi kan skabe ægte forandring for mennesker som hende. Ambitionerne i LykkeLiga er tårnhøje – og det kræver ressourcer at realisere”, siger Charlotte Stougaard.

Weltklasse flytter sammen med Publicity, men fortsætter som selvstændigt brand. Weltklasse har udover de to stiftere fire medarbejdere, mens Publicity har knap 30 medarbejdere. Forventningen er, at man vil ansætte flere medarbejdere til Weltklasse i løbet af året.