Kommunikationsfolkene Jon Kiellberg og Christian Lunøe har slået pjalterne sammen og stiftet et bureau under navnet Republic.
De kalder det selv for Danmarks første sociale kommunikationsbureau, og der ligger da også en politisk orienteret dagsorden bag. Bureauet retter sig specifikt mod en kundekreds, der har positiv social forandring og bæredygtig forretning på dagsordenen.
Bureauet er inspireret af Collective Impact og katalytisk filantropi, hvor forskellige aktører – fra NGO’er, offentlige virksomheder og fonde til private virksomheder og foreninger – samarbejder og indgår alliancer for at skabe gennemgribende, varige forandringer i samfundet.
”Vores kunder har vidt forskellige udgangspunkter, men et fælles træk ved dem er, at de allesammen har socialsind og klare ambitioner om at aflevere et bedre samfund til de næste generationer,” skriver de i en pressemeddelelse og fortsætter:
”Nogle af dem er direkte sat i verden med et socialt formål. Andre er kommercielle virksomheder, der allerede har ansvarlighed bygget ind i deres forretningsmodel. Andre igen er kommet til Republic, fordi de vil have hjælp til at skifte kurs og gå i en mere ansvarlig retning.”
Kundekredsen tæller blandt andre Aarstiderne, Coffee by Storm, Demensalliancen og Tine Bryld Prisen.
Ud over de to tæller bureauet også kommunikationsrådgiveren, Anne Vium.