Koncerndirektør i Tryg mister sit job

Peter Engholm
25@mail.dk

Trygs nye chef, Morten Hübbe, ændrer organisationen. Det koster bl.a. direktøren for Corporate Branding jobbet. Men hans afgang har ikke noget at gøre med dårlig stemning i marketing.

Morten Hübbe afløste tidligere på året Stine Bosse som øverste chef for Danmarks største forsikringskoncern, Tryg. I dag kommer det første synlige aftryk på den nye topledelse – det sker i form af en organisation, der bliver enklere og har en tydelig rolle- og ansvarsfordeling.

I første omgang betyder det, at en ny koncernfinansdirektør tiltræder, og at to fra topledelsen fratræder, heriblandt Jens Stener, der som koncerndirektør for corporate branding havde det øverste ansvar for Trygs marketing.

Hvem der kommer til at blive hans afløser er endnu ikke afklaret. Ansvarsområderne i Trygs koncernledelse vil fremover være privatforsikring (DK og N), erhvervsforsikringer (DK og N), industriforsikringer (Norden), privat- og erhvervsforsikringer (S og FIN) samt skade.

Og således er det heller ikke besluttet, hvor det øverste marketingansvar fremover bliver placeret.

“Det er for tidligt at sige. Vi forventer, at det ligger fast inden månedens udgang,” siger Gerhard Dall, der er Trygs kommunikationschef i Danmark.

Bureaubiz har igennem et stykke tid hørt en del rygter om dårlig stemning i marketing, men Gerhard Dall afviser, at Jens Steners afgang har noget med disse rygter at gøre.

“Jens Steners afgang skal ses i et meget større perspektiv. Der er nye ansvarsområder i Trygs koncernledelse, og lige under dén ledelse ligger i runde tal ca. 40 kasser, som der også vil blive kigget på. En del vil ligne sig selv efterfølgende, mens den ændrede koncern vil givetvis få konsekvenser for andre,” siger Gerhard Dall.

Mere klar i mælet er kommunikationschefen i forbindelse med forlydender om, at HR skulle have været inde over marketing – og på et vist tidspunkt have administreret marketing. Måske et tættere parløb mellem HR og marketing – også efterfølgende?

“Dét kan jeg ikke bekræfte. Vi er midt i en lang række møder. Og det er en større kabale, som går op inden for 10-14 dage. Ændringerne skyldes ikke specielle problemstillinger, men ønsket om klarere lønsomhedsansvar og om at komme tættere på kunderne,” siger Gerhard Dall.