En ny Toyota-reklame viser ikke så meget, hvad GT 86 kan, men mere hvad den gør ved mænd. Effekten er udtalt: Kæresten eller konen ryger et hak ned på prioriteringslisten til fordel for sportsmodellen.
Happiness Brussels står bag filmen – et bureau, der i sommer vandt en håndfuld løver af sølv i Cannes for Toyota iQ Street View i hhv. Cyber, Direct, Outdoor samt Promo & Activation.
Vejen til priser er dog noget bumpet i den aktuelle film – ikke at den er ligegyldig eller elendigt produceret. Det er et spøjst mix af let syrede drengerøve, der giver den gas i en grusgrav, og satte mænd i forstæderne, der overrasker deres koner med købet af en Toyota GT 86. Sidstnævnte skudt med skjult kamera for at vise den autentiske utilfredshed, bilkøbet afstedkommer hos kvinderne.
Og her kommer vejbumpet ind, for helt ægte utilfreds er også bandet bag reklamefilmens musik: ”Heavy pop” med Wu Lyf.
På sin Facebook-side skriver det britiske band:
”Til enhver, der er interessede i at vide, hvorfor vi optræder i en Toyota-reklame. Vi er også interesserede i at vide, hvorfor vores musik optræder i en sexistisk sportsvogn-reklame, der opfordrer mænd til at udleve deres ”indre chauvinist”.
Vi har ikke givet lov til det her, vi har ikke tjent en øre på det, og på vegne af bandet: Jeg er fandme gal over det.
Jeg ville ikke have haft så meget imod det, hvis det var for en Lamborghini.”
https://vimeo.com/52837388