TDC har sendt sit reklamebudget i konkurrence. Det fortæller en række af hinanden uafhængige kilder til Bureaubiz, og der synes ingen tvivl om rygterne.
Til gengæld står det mere uklart præcist, hvordan konkurrencen er sat sammen. Der rumsterer nogle forlydender om, at Saatchi & Saatchi allerede har vundet et delbudget, og det kan i så fald indikere, at TDC måske er på vej væk fra den koncern-aftale, man har haft med DDB Gruppen siden 2003.
Der kan dog være andre forklaringer på, at Saatchis navn bliver nævnt – som f.eks. at der er tale om, at bureauet er bragt i spil i forhold til hele eller dele af konkurrencen. Der er tale om Danmarks største budget med et forbrug i 2008 i henhold til Gallup Adfacts på ca. 150 mio. kr. (ex. Yousee), så det er en kunde, der trækker stor opmærksomhed i branchen.
Der er dog ikke meget hjælp at hente til at opklare spørgsmål – eller for den sags skyld andre som f.eks. hvor mange bureauer og hvem, der deltager.
Direktøren for den nyoprettede Marketing Communication, Charlotte van Burleigh har kun en kommentar – og den hedder: “Ingen kommentarer”.
Det har heller ikke været muligt at få kommentarer fra adm. dir. Thomas Falck, Saatchi & Saatchi eller adm. dir. Johnny Henriksen, DDB.
Om sidstnævnte går der ellers et rygte om, at bureauet ikke er med i konkurrencen – men det fremgår ikke om det er selvvalgt eller om bureauet er blevet vraget.
Det er ellers ikke mere end godt en måned siden, at Bureaubiz kunne fortælle, at TDC havde flyttet mobil fra &Co til et DDB-team. Dengang sagde Charlotte van Burleigh:
“Vi har en overordnet aftale med DDB Gruppen og brugte tidligere også &Co. Nu benytter vi os af et DDB-team. Derudover vil vi fortsat benytte os af andre bureauer med særlige kompetencer, som vi måtte have behov for”.
Men TDC er en annoncør med et ry for hyppige bureauskift, og DDB har allerede mindst en gang måttet kæmpe for budgettet – nemlig for ca. 2 ½ år siden – og en bureaukonkurrence på nuværende tidspunkt vil således falde godt i tråd med TDC’s hidtidige adfærd.
Konkurrencen kan desuden ses i lyset af, at koncernen generelt fremstår som værende under hårdt pres. For få uger siden fyrede bestyrelsen topchefen Jens Alder og indsatte i stedet 41-årige Henrik Poulsen for at øge fokus på kunder og toplinie i stedet for besparelser.
Beslutningen om bureaukonkurrencen må dog være truffet, før fyringen af Jens Alder.