Konkurrence om hemmeligt Carlsberg-produkt

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig er koncernen på vej med to helt nye Tuborg-produkter – bl.a. inden for en helt ny kategori, som er kendt fra udlandet.

Et nyt og anderledes produkt er på vej fra Carlsberg-koncernen. Og det er så konkret, at koncernen har en bureaukonkurrence i gang om opgaven at markedsføre det.

Tre bureauer er inviteret med.

Men her stopper meddelsomheden. Carlsberg Danmarks marketingdirektør vil hverken fortælle om, hvornår produktet kommer på markedet eller om det bliver et Carlsberg, Tuborg eller helt tredje brand, der skal rumme det.

“Vi skal have valgt bureauet, og så skal vi teste markedsføringen, så der går noget tid,” siger Kirsten Ægidius.

Til gengæld vil hun gerne fortælle om to andre nye produkter, som netop nu er på vej ud på markedet. Begge under Tuborg-brandet.

Det ene hedder Tuborg Sommer og det er et produkt, der skal være med til at etablere en helt ny kategori, som i udlandet bl.a. går under navnet radler.

Det er en blanding af øl og limonade. Alkoholprocenten er 2,3.

“Der er en trend, hvor forbrugere efterspørger produkter med en frisk smag uden øllets bitterhed og samtidig har en lav alkoholprocent. Det er en trend som vi gerne vil drive,” siger Kirsten Ægidius.

Markedsføringen, der også rummer tv, er skabt af Wibroe, Duckert & Partners, der er Tuborgs faste samarbejdspartner. Bureauet har desuden stået for design-arbejdet på både Tuborg Sommer og Tuborg Ultra Grøn.

Det andet produkt lægger sig i en noget andet kategori, idet der er tale om en øl, som under navnet Tuborg Ultra Grøn vil have en alkohol-procent på 6,5.

“Det er en rigtig øl – men dog uden den bitterhed, som en række forbrugere helst er fri for. Det var det, vi bl.a. forsøgte med Copen:hagen, men Tuborg Ultra Grøn smager af en del mere,” siger Kirsten Ægidius.

Copen:hagen gik ikke i Danmark, hvor den er taget af markedet. Men man finder det fortsat i en række andre markeder.

Tuborg Ultra Grøn kommer kun på dåse, og her er der ikke planlagt tv. Markedsføringen bliver mere målrettet – men er også tilrettelagt af Partners.

“Begge produkter er udtryk for, at vi søger et bredt sortiment, hvor vi kan tilbyde noget for enhver smag,” siger Kirsten Ægidius.