Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kurator vil forsøge at sælge konkursramte Zoomio, der var "en af Europas mest lovende virksomheder". Men det skal formentlig gå stærkt, for konkurrenterne sidder ikke stille.

Det har ikke skortet på opmærksomheden omkring Zoomio siden stiftelsen i 2003. Virksomheden udviklede og implementerede løsninger inden for e-mail marketing og udsendelse af nyhedsbreve, og i 2005 meldte Dandy-familien Bagger-Sørensen sig som investor via selskabet Vecata, efterfulgt i 2007 af investeringsselskabet Via Venture Partners.

Der er tale om indskud på et meget betydeligt million-beløb, og Zoomio var i 2010 med i feltet blandt Europas 100 mest lovende og innovative virksomheder, som Red Herring udpegede.

Så langt, så godt. Men i går blev virksomheden imidlertid erklæret konkurs. Det har skabt turbulens på det danske marked, hvor konkurrenterne ikke nøjes med trippe på sidelinjen, mens Zoomios 300-500 danske kunder træder vande. De er i fuld gange med at forsøge at kapre kunderne.

I øvrigt er de ikke overraskede over konkursen.

“I denne branche skal man enten være meget stor eller være meget tæt på kunderne. Og efter min vurdering har Zoomio sat sig mellem to stole. Man var stor i Danmark, men på ingen måde stor på det internationale marked – og hér blev man klemt,” siger Christian Peytz, adm. direktør i Peytz & Co.

Et kig på Zoomios regnskaber for 2007-2010 viser et samlet underskud før skat på godt 43 mio. kr. Særligt dyrt blev en international ekspansion, mener Christian Dam, adm. direktør i Globase, der er ejet af det internationale annoncenetværk Ad Pepper Media.

“Med seneste kapitalindskud var forventningerne store, og der blev – kan vi se nu – slået større brød op, end man kunne bage. Zoomios kontorer i hhv. Holland og Tyskland kostede dyrt, og antallet af udviklere var ekstremt højt i forhold til indtjeningen,” siger Christian Dam.

Konkursen står til at koste 25-27 medarbejdere jobbet herhjemme, siger kurator Michala Roepstorff, Plesner Advokatfirma, til Markedsforing.dk – og uddyber:

“Vi forhandler med interesserede parter, og det er min vurdering, at vi finder en løsning inden for kort tid.”

Udmeldingen om de ca. 25 tabte arbejdspladser stemmer godt overens med en løsning-på-vej, for Zoomio beskæftigede omkring 30 medarbejdere i Danmark.

Men det kan være et spørgsmål om tid, om hvor mange kunder, der er tilbage.

“Vi har fået kunder fra Zoomio – også i tiden op til konkursen, for det har længe været kendt i branchen, at after sales-servicen var et ømt punkt hos Zoomio. Kunderne var på egen hånd, når de skulle udnytte Zoomio-system marketingmæssigt,” siger Martin Askhøj Nørgaard, teknisk chef hos Metimus.

Tilgangen til virksomheder, der nu har fået deres eksterne email-kommunikation i klemme, er intens blandt Zoomios konkurrenter – og forstående, ikke at forglemme:

“For mange virksomheder er e-mail til kundebasen livsnerven i deres forretning, så Zoomios konkurs efterlader dem med akutte problemer. Derfor kan vi helt ekstraordinært tilbyde en rescue-pakke til 0 kr. for ramte kunder, der sikrer, at de kan komme videre. Hvorefter vi fortsætter på normale vilkår,” siger Mads Wilson, adm. direktør for DirectMSP.

Kommentarer

  1. Det måtte jo komme – det var vel bare et spørgsmål om, hvor lang tid investorerne ville fortsætte med at kaste gode penge efter dårlige…..

  2. Der virker ikke som om der er meget “rescue” i en pakke der er gratis de første 3 måneder og herefter koster en HEL del mere end Zoomio pr. måned. Zoomio og Portrait kan vel knapt sammenlignes. Hverken pris- eller funktionsmæssigt. Det er sådan lidt “første fix er gratis” tankegang overfor en gruppe som er lidt sårbare.

  3. Det er helt korrekt at Portraits produkter er i en helt anden liga end Zoomio og tilsvarende.

    DirectMSP har partneraftaler med en lang række udbydere af mail og CRM værktøjer. Den redningsplanke vi tilbyder Zoomios kunder er ikke hæftet op på et bestemt system.

    Vi kan levere mailløsninger i alle prisklasser – og tilbuddet om 3 måneders gratis drift gælder uanset. Vi vil naturligvis vælge den løsning der passer bedst til den pågældende kundes behov.

  4. Hvor mange medarbejdere er der i DirectMSP siden man kan levere know-how, support og tilpasning af indtil flere forskellige systemer?

    Har man først været i kløerne på Zoomio så er det sidste man mangler en ny leverandør der er underbemandet i forhold til support og kundetilpasninger af systemet.

  5. Helt enig med Mikkel og Mikkel. Og hvis man har behov for nem og hurtig adgang til support, brugertræninger, mv. så ville jeg nok også overveje en af de danske leverandører.. det bliver ofte bøvlet med udenlandske udbydere a la Portrait – og bureauet kan som udgangspunkt jo ikke vide alt om eksempelvis Portrait.. Og sidst men ikke mindst – vælg en leverandør med regnskaberne i orden…der er vel ingen der ønsker at lave en ‘Zoomio’..

  6. det var en dårlig investering fra start. det forstår danske investorer bare ikke. Havde man afsøgt markedet ville man finde ud af at der er amerikanske tjenester som: campaign Minitor og Mail chimp som fungerer fremragende, er felsiblelt og gratis. Og du har samme segmenterings værktøjer, statistik mm. Du betaler for det du bruger, dvs. dine udsendelser. Zoomio har altid været overvurderet og man kan jo være overrasket over at danske investorer ikke er mere visionære!

  7. Har også hørt rigtig godt om Mailchimp og Campaignmonitor, men har dog også hørt om mange begrænsninger, især hvis man gerne vil arbejde rigtig seriøst med sine nyhedsbreve og ønsker at lave dialogflows, kampagner på tværs af medier. Derfor vil jeg umiddelbart hellere kigge på Apsis og Globase, hvor sidstnævnte især har etableret sig som en utrolig stærk spiller på det danske marked med tætte bånd til deres kunder og med et innovativt system, mens Apsis har fokus på at erobre mange kunder og derfor også er billigst.

  8. At være stor er vel ikke en forudsætning for at levere nogle solide kundeløsninger (til danske kunder i hvert fald). Med kundefokus, oprigtighed og et højt service niveau kan man også nå langt….og så er der selvfølgelig lige det med prisniveauet.

    Ring gerne og hør nærmere. Hos OnlineCity har vi – som så mange andre – en stor lyst til at påtage os opgaven med at hjælpe evt. nødstedte kunder videre i et super cool eMarketign setup.

  9. Overraskelsen her er at det kunne køre så længe. Er du selv ude efter en ny løsning så træd varsomt. På det danske marked er der vel reelt kun ganske få rene danske dedikerede ESP’s.

    Hvis din ESP ikke får et godt international fodfæste eller er en førende position indenfor en niche, så laver de før eller senere også en Zoomio.
    Dette er et software marked.Og det vil udvikle sig betragteligt over de næste år. Kritisk masse og tilfredse kunder er styrende for økonomisk success.

  10. Tak til e-mailens nestor Leander for de kloge ord.

    Her hos Peytz & Co har vi netop fejret udsendelsen af e-mail nummer én milliard for vore kunder. Vores support scorer højt i kundetilfredshedsundersøgelser og vi er eksperter i integration med eksterne systemer. Vi er også klar til at hjælpe (endnu flere) Zoomio-kunder videre.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club