Konkurrenter på strandhugst efter konkurs i Zoomio

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Kurator vil forsøge at sælge konkursramte Zoomio, der var “en af Europas mest lovende virksomheder”. Men det skal formentlig gå stærkt, for konkurrenterne sidder ikke stille.

Det har ikke skortet på opmærksomheden omkring Zoomio siden stiftelsen i 2003. Virksomheden udviklede og implementerede løsninger inden for e-mail marketing og udsendelse af nyhedsbreve, og i 2005 meldte Dandy-familien Bagger-Sørensen sig som investor via selskabet Vecata, efterfulgt i 2007 af investeringsselskabet Via Venture Partners.

Der er tale om indskud på et meget betydeligt million-beløb, og Zoomio var i 2010 med i feltet blandt Europas 100 mest lovende og innovative virksomheder, som Red Herring udpegede.

Så langt, så godt. Men i går blev virksomheden imidlertid erklæret konkurs. Det har skabt turbulens på det danske marked, hvor konkurrenterne ikke nøjes med trippe på sidelinjen, mens Zoomios 300-500 danske kunder træder vande. De er i fuld gange med at forsøge at kapre kunderne.

I øvrigt er de ikke overraskede over konkursen.

“I denne branche skal man enten være meget stor eller være meget tæt på kunderne. Og efter min vurdering har Zoomio sat sig mellem to stole. Man var stor i Danmark, men på ingen måde stor på det internationale marked – og hér blev man klemt,” siger Christian Peytz, adm. direktør i Peytz & Co.

Et kig på Zoomios regnskaber for 2007-2010 viser et samlet underskud før skat på godt 43 mio. kr. Særligt dyrt blev en international ekspansion, mener Christian Dam, adm. direktør i Globase, der er ejet af det internationale annoncenetværk Ad Pepper Media.

“Med seneste kapitalindskud var forventningerne store, og der blev – kan vi se nu – slået større brød op, end man kunne bage. Zoomios kontorer i hhv. Holland og Tyskland kostede dyrt, og antallet af udviklere var ekstremt højt i forhold til indtjeningen,” siger Christian Dam.

Konkursen står til at koste 25-27 medarbejdere jobbet herhjemme, siger kurator Michala Roepstorff, Plesner Advokatfirma, til Markedsforing.dk – og uddyber:

“Vi forhandler med interesserede parter, og det er min vurdering, at vi finder en løsning inden for kort tid.”

Udmeldingen om de ca. 25 tabte arbejdspladser stemmer godt overens med en løsning-på-vej, for Zoomio beskæftigede omkring 30 medarbejdere i Danmark.

Men det kan være et spørgsmål om tid, om hvor mange kunder, der er tilbage.

“Vi har fået kunder fra Zoomio – også i tiden op til konkursen, for det har længe været kendt i branchen, at after sales-servicen var et ømt punkt hos Zoomio. Kunderne var på egen hånd, når de skulle udnytte Zoomio-system marketingmæssigt,” siger Martin Askhøj Nørgaard, teknisk chef hos Metimus.

Tilgangen til virksomheder, der nu har fået deres eksterne email-kommunikation i klemme, er intens blandt Zoomios konkurrenter – og forstående, ikke at forglemme:

“For mange virksomheder er e-mail til kundebasen livsnerven i deres forretning, så Zoomios konkurs efterlader dem med akutte problemer. Derfor kan vi helt ekstraordinært tilbyde en rescue-pakke til 0 kr. for ramte kunder, der sikrer, at de kan komme videre. Hvorefter vi fortsætter på normale vilkår,” siger Mads Wilson, adm. direktør for DirectMSP.