Konservative vælger nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter en runde med fem mediabureuer valgte partiet Maxus, der erstatter IUM. Første opgave er den virale kampagne ”Græske Tilstande”, der snart fortsætter på print.

Det Konservative Folkeparti har udpeget Maxus som partiets mediarådgiver op til det kommende folketingsvalg.

Hovedopgaven for Maxus er at sikre, at partiets mediabudget placeres effektivt i et mediamix, der både når kernevælgerne, og samtidig vækker genklang hos potentielle nye vælgere.

I januar valgte de konservative nyt reklamebureau, Adtomic, oven på en bureaukonkurrence, der tog sit udspring sidste sommer. Og nu er Maxus blevet valgt efter en længere udbudsrunde i foråret blandt danske mediabureauer.

“Konservative valgte Maxus i tæt konkurrence med bl.a. vores nuværende mediabureau IUM. Valget skyldtes ikke kun en fleksibel indstilling til vores mediabehov, der er lidt on-and-off, men også Maxus’ internationale set-up. De trækker på deres datamateriale fra netværket, herunder eksempelvis erfaringer fra mediaspendet i det brittiske valg,” siger Martin Dahl, generalsekretær hos Det Konservative Folkeparti.

Samarbejdet er allerede i gang. Maxus er således mediabureauet bag Konservatives netop lancerede virale kampagne “Græske Tilstande“, hvor bl.a. Villy Søvndal øver sig på græsk guitar i bedste Zorba-stil.

Adm. direktør i Maxus, Niels Viby, siger:

“For ikke så mange år siden var politiske kampagner især en kamp om plakater på lygtepæle. Det er det stadig, men i moderne valgkampe udkæmpes kampen om dagsorden, holdninger og stemmer også i mange andre medier. Og med et utal af nye virkemidler, som f.eks. evnen til at producere virale film, der formidler en politisk pointe så vedkommende, at vælgerne sender reklamen videre til vennerne. Villy-filmen er på to dage blevet vist over 23.000 gange, og når man tager højde for at folk selv aktivt har valgt at klikke og se dette politiske budskab, er det et meget flot resultat.”

Filmen er produceret af Adtomic i samarbejde med Konservative, og Martin Dahl oplyser, at den snart får en efterfølger, og at Græske Tilstande om kort tid fortsætter på en række printannoncer inden skolernes sommerferie.

De konservatives mediabehov er – op mod et folketingsvalg senest i efteråret næste år – snarere on, end det er off, og til efteråret forventes endnu en kampagne, men der er ikke taget stilling til, om det bliver en fortsættelse af Græske Tilstande.