En af Danmarks mest profilerede udviklere og leverandører af e-mail marketing gik konkurs i sidste uge, og det har udløst en stærk turbulens i markedet.
Det er naturligvis ikke usædvanligt, at man pitcher, men at det sker så åbenlyst, som tilfældet er sine steder i form af f.eks. pop-up vinduer, er usædvanligt og efterlader et indtryk af et mildt sagt aggressivt marked.
Debatten har ligeledes været intens, hvor kommentatorerne har delt deres taletid mellem at give deres bud på, hvorfor Zoomio gik ned, og at tale dårligt om de øvrige aktører på markedet. Dette sker samtidig med, at konkursboets kurator, Michala Roepstorff fra Plesner Advokatfirma, har meddelt, at aktiviteter som nyhedsbreve og kampagner fortsætter uanfægtet.
Den intense pitch-aktivitet koblet med kurators udmelding har fået Martin Bjørn Madsen, account director i Guava til at blande sig i debatten – en debat, han synes savner nuancer:
“Jeg mærker elementer af panikstemning blandt Zoomio-kunderne. Egentlig forståeligt, og vi har selv flere kunder, der kører på platformen, og de har spurgt os til råds. Derudover modtager jeg – som tidligere chef for Zoomios jyske afdeling – opkald og mails fra tidligere kunder, der ikke uden en vis nervøsitet spørger, hvad de skal gøre. Men det, der for alvor får mig på banen, er den manglende nuancering i de forskellige anbefalinger,” siger Martin Bjørn Madsen.
Det hører med til historien, at netop Guava også har været på markedet for e-mail marketing. Men for to år siden stoppede man med at sælge egne løsninger for i stedet gå konsulent-vejen.
Zoomio er således blot én af flere platforme, som bureauets kunder bruger.
“Det væsentligste i denne tid er, som kunde, at holde hovedet koldt – selv om ikke alle omkring dig gør det samme. Og gøre som du plejer. Efter hvad jeg hører, forventer Zoomios kurator en løsning klar inden for få dage – og der skulle tilsyneladende være en vis basal support på systemet,” siger Martin Bjørn Madsen.
Han anbefaler at tage sine forholdsregler – også selv om det umiddelbart ikke forekommer let, forstået således:
“Få lavet en kopi af databasen, såfremt denne kun ligger hos Zoomio. Og panik ikke, hvis du har problemer med at trække data ud, for alle er formentlig i gang med sikre data, og det vil over den næste tid give et voldsomt load på systemet, der naturligvis ikke er bygget til, at op mod 500 kunder trækker data ud samtidigt,” siger Martin Bjørn Madsen.
Selv om konkursen er en trist historie for Zoomios medarbejdere og en hektisk tid for kunderne, så kan der godt trækkes noget konstruktivt ud den, mener Guava-konsulenten:
“Benyt lejligheden til to ting: Få analyseret på dine bedste og ringeste mails – hvilket er en almen anbefaling til enhver, der påtænker at skifte platform – og stop op og revurdér dit behov. Erfaringen viser, at ambitionerne typisk overstiger det reelle behov, der måske kan være at udsende nyhedsbreve en gang om ugen,” siger Martin Bjørn Madsen.
Han afviser ikke, at Zoomio – også efter en revurdering af behovet – kan være den rette platform for en kunde, men det er ikke givet.
“Ønsker man at fyre en mail af sted ugentlig og arbejde med simpel e-mail marketing, så er der en lang række alternativer. Har man i dagligdagen ikke det store supportbehov, ligger der en verden åben. Men har man brug for konsulenthjælp i ny og næ, er det nok ikke tosset at kigge mod systemer, der enten har dansk/skandinavisk support eller har en dansk partner, der kan supportere løsningen. Har man ambitioner om at arbejde med marketing automation, er Zoomio blot et af mange værktøjer – det samme gælder, hvis man selv er rutineret bruger – uanset hvad, så må udgangspunktet i denne tid være at holde hovedet koldt – og orientere sig med kløgt,” siger Martin Bjørn Madsen.
Han tilføjer, at situationen kan ændre sig, når man kender profilen på – og udmeldingernes fra – en eventuel ny ejer af Zoomio.
“Den nye ejer kan være alt fra tidligere Zoomio-folk, over en nuværende konkurrent, til en ejer, der blot er interesseret i de mange millioner linjer kode, som Zoomio-platformen er bygget på. Uanset hvad vil jeg have svært ved at tro, at platformen lukkes ned med kort varsel,” siger Martin Bjørn Madsen.