Kontaktchef fra Sepia har startet eget firma

Peter Engholm
25@mail.dk

Reklamebureauerne udnytter ikke deres potentiale, mener Arnt Gustafsson – derfor er der stadig plads til at hjælpe kunderne med innovation.

Arnt Gustafsson, indtil juni kontaktchef i Sepia, har startet Agus Insight, der skal bistå virksomheder med at øge innovationskraften.

“Jeg mener, at der er et marked for at hjælpe virksomhederne til blive dygtigere til innovation og til at produktudvikle. Men der var ikke basis i Sepia for at samarbejde om det – det var ikke en del af deres forretning. Denne del er mere konsulenttung og strategi-funderet på en anden måde end et DM-bureau”, siger Arnt Gustafsson.

Sepia var ikke parat til at udvide forretningsområdet – tværtimod var bureauet endda tvunget til at skære den nuværende forretning, og det var grundlaget for Agus Insight.

“Sepia blev ramt af omlægninger hos kunder, der gjorde, at bureauet måtte skille sig af med nogle folk. Det gav mig et skub i den rigtige retning, og jeg har siden brugt tiden på at sammensætte et stærkt hold af samarbejdspartnere – bl.a. Research International og en tidligere kollega fra Novozymes – som kan gøre en forskel for virksomhederne”, siger Arnt Gustafsson

Men netop innovation og produktudvikling er noget, bureauerne gerne vil beskæftige sig med – er der plads til jer?

“Jeg var også med i de glade 90ere, hvor planning og strategi kom på dagsordenen. Men der er kun ganske få bureauer, der har holdt fast i plannere. Det blev mest betragtet som et modelune, og de fleste bureauer er tilbage til at lave kampagner. Deres indsigt og metoder, deres forbrugerforståelse, udmønter sig ikke til en markedsydelse. Det er jo ikke fordi, at jeg har set et nyt hul markedet. Det er et hul i markedet, der har været der længe – og stadig ikke er fyldt”, siger Arnt Gustafsson.

Han trækker ikke kun på sin bureauerfaring, der bl.a. tæller otte år på Y&R som strategisk planner, men også sin tid på kundesiden:

“Der er ikke én beslutningstager, men myriader af folk – og hvis ikke bureauerne har forståelse for de interne processer hos kunden, så havner deres viden kun i marketingafdelingen og udmønter sig blot i den næste kampagne. Broen skal bygges til innovationsgrupper, til ingeniører og teknikere”, siger Arnt Gustafsson.