Danske Bank fornyer deres visuelle identitet med, hvor der er fokus på en digital fremtid. Bag det nye design står Kontrapunkt, som også stod bag bankens identitet for 25 år siden, der kun har gennemgået moderniseringer.
Med bankens strategi, Forward ‘28, som indebærer investeringer i bankens digitale platforme i de kommende år, har banken ønsket at tilpasse sin visuelle identitet, så den er på forkant med den digitale udvikling. afdelinger.
“Godt design er tidløst og kan modstå tidens tand. Danske Banks visuelle identitet fra årtusindeskiftet var banebrydende, da den blev lanceret for 25 år siden. I dag, hvor banken i langt højere grad opererer digitalt, fordrer det nye måder at interagere på, og stiller nye krav til den visuelle identitet. Med respekt for bankens designarv har vi skabt en fleksibel og dynamisk identitet, der udvikler sig i samspil med verden og samfund. Den nye ’progress bar’ symboliserer bankens purpose i forhold til at understøtte bæredygtige fremskridt, og den konstante udvikling hvor vi forbinder fortidens erfaring med fremtidens muligheder,” siger Bo Linnemann, grundlægger af Kontrapunkt.
En af de mest markante ændringer er opdateringen af det overordnede designsystem, hvor
navn og kasserne i bankens hidtidige logo adskilles for at skabe et udtryk, som er optimeret i
forhold til digitale platforme.
De blå og hvide kasser er nu forbundet i ’progress bar’-symbolet, der skal understrege bankens fokus på at understøtte bæredygtige fremskridt, og som er designet til at stå stærkt både alene og i kombination med andre visuelle elementer.
Den nye skrifttype, som også bruges i ordmærket, er baseret på Danske Banks visuelle arv og
er en moderne, distinkt og varm sans serif-skrifttype, skriver bureauet i pressemeddelelsen, som fortsætter:
Denne skrifttype er, gennem sine linjer og vinkler, skabt til at være en stærk identitetsbærer, der er let genkendelig og digitalt tilpasset.
Bankens velkendte mørkeblå farve forbliver en central del af den visuelle identitet, men
farvepaletten er blevet udvidet. Fire primære farveskemaer, inspireret af de nordiske årstider,
skaber en dybere forbindelse til den nordiske natur og de nordiske samfund, som Danske Bank
er en integreret del af.
“Det er første gang i mange år, at vi i Danske Bank gennemfører en så omfattende opdatering af vores visuelle identitet. Den visuelle identitet udgør en nøglekomponent i måden vores kunder og interessenter møder os på, så derfor har det været naturligt at gennemføre denne fornyelse i forbindelse med, at vi eksekverer vores strategi, Forward ‘28. Det har været vores ambition at fastholde de stærke elementer, der har defineret identiteten gennem de seneste 25 år, samtidig med at vi optimerer vores identitet fuldt til digitale platforme. Vi har også foretaget en række simplificeringer, hvilket medvirker til at skabe et endnu mere enkelt og fokuseret udtryk,” siger Jakob Bøss, head of group sustainability, stakeholder relations,
communications, brand & marketing i Danske Bank.
Da der er tale om en evolution og ikke en revolution i den visuelle identitet, vil implementeringen
af den opdaterede identitet på tværs af Danske Banks platforme ske gradvist over de
kommende år.