Kontrapunkt bag nye logoer til DR

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

DR er i gang med en ny kanalstrategi – og det har også ført til en revision af næsten alle logoer på tv- og radio-kanaler.

DR-HD er nu blevet til DR 3. Den omlægning er samtidig starten på en større repositionering af DRs mange kanaler – og samtidig første skridt på vejen mod en ny grafisk linje.

Hen over foråret vil der ske en udskiftning af de eksisterende kanallogoer og blive præsenteret en række nye logoer i takt med DRs omfattende kanalomlægninger og nye tv-tilbud. Ialt 12 nye logoer ud af 14 mulige har Kontrapunkt designet i tæt samarbejde med DR.

”Projektet har været ambitiøst. DR er ikke længere bare i konkurrence med TV2 og TV3 – men også med BBC, Netflix og mange andre globale aktører. Derfor har vi nærstuderet tv-logoer fra hele verden og skabt et udtryk, der på en gang er internationalt, men også umiskendeligt DR’sk. Vi har skåret alt unødvendigt fra og skabt sammenhæng,” siger kreativ direktør Mads Quistgaard og tilføjer:

”Når man zoomer tæt ind på logoet, vil man opdage små finesser i typografien. Man ser det ikke i småt, men når logoerne kommer op i størrelse, så er det med til skabe liv i udtrykket, så man ikke bliver træt af det.”

DR beholder det nuværende udtryk for Ramasjang-kanalen, som får lov til at bryde med strukturen. Det samme gør den nye storesøsterkanal, DR Ultra, som fokuserer på børn i alderen 7-12 år.

”Det er helt bevidst. Der gælder simpelthen andre regler når man skal kommunikere til børn” siger DRs designredaktør Anders Thulin og fortsætter:

“Man skal helst have fornemmelsen af, at logoerne ligger i naturlig forlængelse af DRs logohistorie og derfor træder lidt ud af tid og sted uden at virke umoderne. Kontrapunkt har formået at ramme det ønskede og svært definérbare DR udtryk med de nye kanallogoer med en fin balance mellem sammenhæng og særpræg. En serie enkle og tidløse logoer der forhåbentlig vil holde mange år fremover”.