Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

DR er i gang med en ny kanalstrategi - og det har også ført til en revision af næsten alle logoer på tv- og radio-kanaler.

DR-HD er nu blevet til DR 3. Den omlægning er samtidig starten på en større repositionering af DRs mange kanaler – og samtidig første skridt på vejen mod en ny grafisk linje.

Hen over foråret vil der ske en udskiftning af de eksisterende kanallogoer og blive præsenteret en række nye logoer i takt med DRs omfattende kanalomlægninger og nye tv-tilbud. Ialt 12 nye logoer ud af 14 mulige har Kontrapunkt designet i tæt samarbejde med DR.

”Projektet har været ambitiøst. DR er ikke længere bare i konkurrence med TV2 og TV3 – men også med BBC, Netflix og mange andre globale aktører. Derfor har vi nærstuderet tv-logoer fra hele verden og skabt et udtryk, der på en gang er internationalt, men også umiskendeligt DR’sk. Vi har skåret alt unødvendigt fra og skabt sammenhæng,” siger kreativ direktør Mads Quistgaard og tilføjer:

”Når man zoomer tæt ind på logoet, vil man opdage små finesser i typografien. Man ser det ikke i småt, men når logoerne kommer op i størrelse, så er det med til skabe liv i udtrykket, så man ikke bliver træt af det.”

DR beholder det nuværende udtryk for Ramasjang-kanalen, som får lov til at bryde med strukturen. Det samme gør den nye storesøsterkanal, DR Ultra, som fokuserer på børn i alderen 7-12 år.

”Det er helt bevidst. Der gælder simpelthen andre regler når man skal kommunikere til børn” siger DRs designredaktør Anders Thulin og fortsætter:

“Man skal helst have fornemmelsen af, at logoerne ligger i naturlig forlængelse af DRs logohistorie og derfor træder lidt ud af tid og sted uden at virke umoderne. Kontrapunkt har formået at ramme det ønskede og svært definérbare DR udtryk med de nye kanallogoer med en fin balance mellem sammenhæng og særpræg. En serie enkle og tidløse logoer der forhåbentlig vil holde mange år fremover”.

 

Kommentarer

  1. I hvilke situationer kan jeg som bruger/seer nyde de fine detaljer i logoet? Hvornår zoomer jeg ind på logoet på mit tv eller på dr.dk?

  2. Hanne S. refererer til DRs nuværende udtryk? Husk på, at en ny kanal / positioneringsstrategi absolut ikke er ensbetydende med en radikal ny identitet. I dette tilfælde snarere en ny måde at positionere sig på i forhold til internationale konkurrenter ved samtidig at forblive DR som man kender dem herhjemme. GAPs subtile ændring i deres logo og den efterfølgende udbredte negative reaktion blandt kunder er et godt eksempel på hvor galt det kan gå når et firma er utro til deres egen brand arv.

  3. En skam at de bryder med det gennemførte udtryk, udarbejdet af e-types..

  4. In case someone has missed something, DR does not compete with the BBC or any other English language station because most of its output is in Danish. The basis for this redesign was flawed in its entirety. The resultant monochrome logo is sterile. It was a reductive and destructive change since it is based on deleting character from the DR letters and removing the friendly red colour. When the new logi appears as a sign in 3D such as outside DR Århus the letters look like characterless industrial product design. In short, this another great example of DR’s utter lack of confidence.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club