En stærk vækst i den internationale omsætning har bragt designbureauet, Kontrapunkt flot ud af kriseåret 2009. Aktiviteten er samlet steget og et markant underskud er vendt til flot overskud.
Regnskabstallene for 2009 var ellers ikke af en karakter, der lagde op til at investere og sætte fart på en international ekspansion.
“Da krisen ramte os ville det mest naturlige have været at lukke ned for alle vores investeringer på den internationale arena og koncentrere os om hjemmemarkedet. Men i stedet gjorde vi det modsatte og satte fuld turbo på at komme ud over grænserne. Og det bar frugt,” siger adm. dir. Jasmi Bonnen og fortsætter:
“Gennem de seneste år har designbranchen ændret sig, og der er kommet mange nye, dygtige spillere til. Vi har eksisteret i 25 år og har længe haft vores opmærksomhed rettet mod udlandet og har også løst opgaver for globale virksomheder som Microsoft og Adidas. Men et egentligt internationalt gennembrud har ventet på sig.”
Jasmi Bonnén indtrådte som administrerende direktør i Kontrapunkt i 2010 og blev sat i spidsen for den intensiverede internationaliseringsstrategi. Hun har en baggrund fra McKinsey og er oprindelig fra Finland.
Et af Kontrapunkts første initiativer var at revurdere strategien for, hvordan man får nye kunder. Man begyndte målrettet at gå efter større virksomheder på det nordeuropæiske og japanske marked, og det betød, at det danske designbureau nu for alvor skulle konkurrere med de store internationale designvirksomheder med base i London, New York, San Francisco.
Det strategiske skifte betød også en internationalisering af medarbejderstaben. Som en konsekvens af den nye position har Kontrapunkt gruppen i dag medarbejdere ikke bare fra Danmark men også fra Norge, Finland, England, Slovenien, Frankrig og Japan.
Kontrapunkt har i løbet af 2010 løst en række strategi- og identitetsopgaver i Norge, Færøerne og Nigeria – og har landet to store millionkontrakter i Japan. Den ene er for den japanske smykkegigant Tasaki – den anden for en stor japansk teknologivirksomhed, hvis navn endnu ikke er offentliggjort.
Nøgletal for Kontrapunkt
- Bruttoavance 41 mio. kr. +7,9 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 745.000 kr. +17,7 pct.
- Resultat før skat +3,2 mio. kr. (-6 mio. året før)