Røde Kors introducerer i denne uge det nye kommunikative ståsted, som fremover skal tegne organisationen. Hovedbudskaber, logo og det generelle visuelle udtryk er blevet fornyet. Navnet er ændret fra Dansk Røde Kors til Røde Kors for at kunne favne både det nationale og det internationale arbejde.
Bag det nye visuelle program står designbureauet Kontrapunkt.
“Det røde kors er jo en af verdens stærkeste symboler. Det er helt på linje med superbrands som Apples æble, Nikes swoosh og Mercedes stjerne. Når du ser det røde kors, tænker du automatisk Røde Kors og derfor behøver du ikke samtidig skrive det. Derfor var hovedgrebet, at give rum og plads til korset og ellers skrue lidt ned for de resterende elementer,” siger Svante Lindeburg Head of Brand Communication fra Kontrapunkt, der har været ansvarlig for processen gennem det sidste år.
Line Kurtzweil senior designer på Kontrapunkt fortsætter: “Røde Kors er altid tilstede i centrum af begivenhedernes gang, og derfor er det røde kors også centreret i det nye design – midt i det hele. Den centrale placering gør det aktivt og handlende. Men at være den største inden for sin kategori forpligter. Derfor var kunsten at finde et formsprog, der på én gang er enkelt, selvsikkert og slagkraftigt og samtidig bliver balanceret af nærvær, varme og engagement”.
Flag, brevpapir, visitkort, hjemmeside og de første brochurer er allerede nu på plads, men det kommer til at tage noget tid, inden den nye grafiske identitet er rullet ud på alle Røde Kors mange flader.
Næste skridt bliver at kigge på Røde Kors’ genbrugsbutikker, og så bliver landsindsamlingen den første store test af det nye kommunikative univers.