Kort forlovelse: UncleGrey fik aldrig gang i ny kunde

Peter Engholm
25@mail.dk

Nordisk eller lokal? Ny marketingchef revurderede opgaven for rejsebureau, og det betød farvel til Uncle Grey.

Mandag omtalte Bureaubiz den nye, nordiske kampagne for Apollo, med guden af samme navn i hovedrollen. Bureauet bag er svenske Ingo, der blev valgt som nordisk lead sidste forår.

Dengang lød det også, at UncleGrey var blevet valgt som Apollos danske bureau. Måske ikke så overraskende, al den stund at både UncleGrey og Ingo er en del af WPP- og Grey-netværket.

Så langt, så godt – men det blev reelt til en kort forlovelse uden efterfølgende ægteskab, for Apollo oplyser, at man har opsagt samarbejdet med UncleGrey.

Da Ingo i sin tid blev valgt, lå der ifølge Apollo ikke noget i beslutningen om, at man skulle have en fælles nordisk løsning. Men det var netop begrundelsen for at stoppe samarbejdet med UncleGrey.

Ulrik Nissen tiltrådte som marketingchef for Apollo i september – en stilling, han havde bestredet fra 2001 til 2011. Han siger:

”Jeg revurderede situationen og så på den nordiske udvikling og den danske markedsføring. Den danske del havde kørt lidt sin egen retning. Kommunikationsstrategien og -platformen bliver imidlertid nødt til at være 100 pct. ens i de enkelte lande, for når vores kunder rammer destinationen, så er vi nu engang nordiske. Er der uoverensstemmelser i kommunikationen landene imellem, så kan vi risikere at have kunder, der føler, at vi ikke helt indfrier de løfter, vi har givet.”

De kreative samtaler fører han nu primært med Ingo, sekundært med mindre, danske produktionsselskaber – herunder Bayad og Brainmade, der finpudser de linjer, der er udstukket fra nordisk side.

”Jeg anser UncleGrey for at være blandt de bedste kreative bureauer i Danmark, men i vores nuværende setup ville det være overkill at have dem på banen,” siger Ulrik Nissen.

Apollo har ændret sit payoff til ”easy going”, der kører på alle markederne, og den græske gud, Apollo, er ikke kun valgt ud fra navneligheden, men også fordi rejseselskabet Apollo havde sit destinations-udspring i Grækenland. Apollo (guden) kan dog også opleves på en række andre, ikke-græske destinationer i den nye kampagne.