Kraft & Partners har på tre år gennemgået en virksomheds børne- og teenageår med vokseværk og selvstændighedstrang. Nu er “mor og far” så blevet købt ud, og man flyver fra reden.
“Mannov har ejet en betydelig del af bureauet, og den andel har vi købt. Vi er 10 ansatte, forventer en bruttoavance på 10 mio. kr. i år og er i fortsat vækst. Nu vil vi gerne stå på egne ben,” siger Markus Bjørn Kraft, adm. direktør i Kraft & Partners.
At bruge vendingen ‘flytte hjemmefra’ giver god mening for Kraft & Partners’ vedkommende, for det var i Mannovs domicil i Ewaldsgade i København, at virksomheden kom til verden.
“Jeg kom fra den anden side af skrivebordet, som nordisk direktør for CSC, med ideer til produkter og ydelser, som efter min mening manglede i branchen. Mannov har været et godt opstartsmiljø – en inkubator – og vi har fortsat en samarbejdsaftale med dem,” siger Markus Bjørn Kraft.
Bureauet, der fremover vil holde til i Købmagergade, markerer også selvstændigheden ved at skifte ud i bestyrelsen, hvor Mannovs adm. direktør, Steffen Lüders, hidtil har været formand. Han stopper, men det er endnu en tand for tidligt at offentliggøre hans afløser.
For nylig sagde Lotte Hansen, direktør for Public Affairs i Mannov, farvel til bureauet for at etablere sit eget PR-bureau. Det vil konkurrere på adskillige af Mannovs områder. Det vil kun i mindre omfang være tilfældet med Kraft & Partners, understreger Markus Bjørn Kraft.
“Vi vil udvide porteføljen – også med PR, men den vil udgøre max. 10 pct. af vores forretning. Vi skal ikke ud og konkurrere med rendyrkede PR-bureauer, men i stedet bevare vores primære sigte; lederkommunikation. Vi er en mellemting mellem et management-konsulenthus og et PR-bureau. Hvad angår ledelse og kommunikation, har vi kun berørt 5 pct. af markedet, og væksten skal især komme via samarbejder, som det bl.a. ses med det kongelige ledelsesakademi, som vi har udviklet sammen med Det Kongelige Teater,” siger Markus Bjørn Kraft.