Kraftig vækst i Danmarks største bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Forventer at ansætte 60 flere i år. Men hvem er egentlig Danmarks største bureau? Med en fri fortolkning kommer man et overraskende sted hen.

Kraftig vækst i både opgaver og dybden på opgaverne indebærer, at 275 medarbejdere alene i år forventes at blive suppleret med ca. 60 flere i et bureau, der således bliver Danmarks største.

Men når man siger Lego Consumer Marketing Agency, så vil der nok blive opponeret mod at sidestille det med andre bureauer, der skal konkurrere om et større antal kunder frem for at servicere en enkelt.

Det ændrer dog ikke på, at Legos eget bureau oplever en markant vækst – og at man ikke får noget forærende.

“Vi bliver ind imellem udfordret i pitches. Kravet er klart – vi skal være på tæerne både kompetencemæssigt og prismæssigt for at få opgaverne,” siger Mari-Louise Jonsson, der for fire måneder siden tiltrådte en stilling som creative director efter en karriere hos Envision.

Lego er i disse år en af de mest markante successer i dansk erhvervsliv, og det smitter selvfølgelig af på mængden af kommunikationsopgaver. Men det er ikke den eneste årsag til væksten.

“Opgaverne bliver både flere og dybere. Det hænger bl.a. sammen med, at kommunikationen bliver en stadigt mere integreret del af produkterne – som f.eks. en af de seneste lanceringer i form af Chima. Det stiller karv både til den kreative udvikling og indsigterne bag,” siger Mari-Louise Jønsson og fortsætter:

“Derudover opruster vi selvfølgelig også digitalt. Så det er et bredt sæt af kompetencer, vi skal ansætte – digitale, kreative plannere etc. – og flertallet bliver her i Billund. Men der skal også bruges nogen i vores kontor i USA.”

Mari-Louise Jønsson fremhæver, at det i en reklamebranche, hvor meget i disse år handler om pris, pris og atter pris, så har Lego et fokus, hvor man i stedet dykke dybt ned i målgruppen, indsigterne og i kreativ kommunikation til børn.

“Det viser sig, når vi kommer op mod store internationale bureauer, så har vi en indsigt i børn og kommunikation, som er unik, og det er vores konkurrencefordel” siger Mari-Louise Jønsson.

Helt aktuelt er bureauet i øjeblikket ude og lede efter to creative managers i USA, samt en creative director, to creative nanagers og en creative planner til Billund.