Kraftigt voksende bureau gafler ny stor kunde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet er gået fra 0-24 medarbejdere på fire måneder, og kan nu skrive en stor energikunde på listen. Yderligere nyansættelser kan ikke udelukkes.

Normalt er Odense eventyrets by. Men i bureausammenhæng kandiderer Aalborg lige nu til titlen.

Lige før sommer forlod Anders Bjørnstrup sit job som direktør i Par No. 1, der efterfølgende gik konkurs. I begyndelsen af juli stiftede han Clienti med en grundstamme af gamle Par No. 1 medarbejdere.

Nu er der 24 medarbejdere og for to uger siden landede man Active Sportswear med mærker som H2O og New Balance, der outsourcede sin marketingfunktion til bureauet.

I dag kan Anders Bjørnstrup så prale med en ny stor kunde. Der er tale om HEF, og hvis ikke det lyder af meget, så sig Energi Nord i stedet – et selskab, der inden for det seneste år har fået en del opmærksomhed via Facebook-kampagnen, Lys i Afrika.

Clienti er valgt i forbindelse med, at HEF samler de enkelte marketingafdelinger i koncernens forskellige selskaber – herunder Energi Nord – i en fælles koncern marketingafdeling. Overskriften er, at man styrker marketing.

“Fra årsskiftet ændrer vi strukturen i vores virksomheder, hvilket blandt andet betyder at marketing bliver en koncernfunktion. I kombination med en lang række nye produktmæssige tiltag har det fået os til at se os om efter en stærk samarbejdspartner på kommunikationssiden. Vi har en mængde muligheder og uudnyttede potentialer rent markedsmæssigt og her mener vi, at Clienti har den rette kapacitet til at hjælpe os med at skabe endnu flere resultater,” siger kommerciel direktør Mads Delmar fra HEF.

Anders Bjørnstrup siger, at det bliver en kunde, hvor bureauet skal favne bredt – lige fra landsdækkende kampagner til Facebook-initiativet Lys i Afrika.

“Vi skal hjælpe med en række markedsmæssige udfordringer med henblik på at få synergier ud af at samle marketingfunktionen. Det er en interessant og spændende udfordring,” siger Anders Bjørnstrup.

Umiddelbart er bureauet tunet til opgaverne, men han kan ikke udelukke, at der kan blive behov for yderligere nyansættelser.

Såvidt Bureaubiz erfarer, lå Energi Nord tidligere hos et andet nordjysk bureau, Corbiz, men Lys i Afrika bygger meget på selskabets eget initiativ med marketingkoordinator Helle Pasgaard som primus motor.

“I regi af Energi Nord A/S blev der i maj 2010 oprettet en Facebook-gruppe, hvor vi lovede at donere en solcellelampe for hver 25. person, der tilmeldte sig gruppen. Allerede efter 2,5 måned havde gruppen rundet 125.000 tilmeldte og dermed havde vi uddelt de 5000 lamper vi havde afsat. I dag er tallet næsten 168.000,” fortæller Helle Pasgaard og fortsætter:

“I samarbejde med græsrodsorganisationen JEEP sørger vi nu for, at der bliver uddelt solcellelamper til landbefolkningen i Uganda, hvor mange får lys fra for eksempel brandfarlige petroleumslamper. I alt er det blevet til næsten 6.700 solcellelamper. De sidste 1.700 lamper er fra personer der selv har købt en solcellelampe, enten ved direkte donation eller ved at købe vores “Lys i Afrika” el-produkt.”