Kreativ bag nyt logo? Så skal du være hårdfør

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Årets hidtil mest kommenterede artikler på Bureaubiz handler om nyt logo. For følelser og æstetik spiller naturligvis ind, når et logo skal bedømmes – selv af fagfolk. Og det kræver sit af det afsendende bureau.

Omkring 30 kommentarer har 2 artikler om nye logoer trukket på Bureaubiz. Og det er bestemt ikke skulderklap fra vennerne, som Nemlig.com og Baresso har fået for deres nye design.

Læren er i denne type sager tilfælde enkel – man skal være hårdfør, når man afleverer et design, for der er holdninger til det.

Og det gør ikke sagen lettere, at et nyt logo præsenteres i en pressemeddelelse, for næsten uanset hvor udførlig, den end måtte være, så fortæller den ikke om den strategiske baggrund.

Dette forhold har Kontrapunkt, der er bureauet bag den nye visuelle identitet hos Nemlig.com, en vis erfaring med – inkl. førnævnte lære.

”Et design – og en visuel identitet – baserer sig på et strategisk grundlag, ikke smag og behag. Men design er samtidig et spørgsmål om smag. Vi ser det tydeligt med store identitetsprojekter – med brands, der er rodfæstede – at følelserne ofte kommer frem. Det gælder også DSBs nye identitet, som vi og DSB arbejdede tæt sammen om – her var der mange holdninger fremme efterfølgende. Kontraktpunkt har leveret design i 30 år, og så bliver man efterhånden hårdfør, når ens arbejde bliver åbent debatteret,” siger Rikke Nalepa Olesen, der er Head of Digital Brand Strategy hos Kontrapunkt.

Hun tilføjer:

”Vi er ikke anderledes på bureauet – når vi ser andres løsninger, så har vi også holdninger til dem – og løsningerne bliver diskuteret.”

At man er hårdfør, er dog ikke ensbetydende med, at man efterfølgende er immun over for kritik og input. ”Vi er altid nysgerrige omkring andres holdninger,” pointerer Rikke Nalepa Olesen. Men i design-processen er fokus et andet:

”Der er to ting at sige om et design fra os – vi skal kunne stå inde for det, og at det skal styrke kundens forretning,” siger Rikke Nalepa Olesen.

Hvad angår det netop lancerede design for Nemlig.com, siger hun:

”Det er vigtigt, at designet rammer og afspejler brandet – og hvem er Nemlig.com? En onlinekonkurrent til fysiske supermarkeder. Og så skal designet hverken være smukt eller elitært, men signalere gode priser og et stort udvalg af varer. Det klare mål var faktisk ikke at være pæn eller æstetisk.”

Logoet skulle samtidig have noget ubesværet over sig.

”Blandt de andre vigtige kriterier var, at det ikke behøver at være svært eller kedeligt at handle i Nemlig.com – og der må godt være et glimt i øjet. Så når en person i tråden kalder det en cirkusreklame anno 1980, så er det måske ikke helt skævt,” siger Rikke Nalepa Olesen med et glimt i øjet.

Hun tilføjer, at logoet bl.a. skal ses i forhold til hele Nemlig.com’s digitale tilstedeværelse – og også vurderes på, hvorledes det er integreret i de øvrige identitets-elementer og funktioner i designet, der endnu ikke er foldet ud på samtlige platforme.

Nemlig.com – det gamle logo

Og det nye logo: