Af Peter Engholm 25@mail.dk

Portræt: Efter fire år som Creative Director på AKQA London rejste Robert Thomsen hjem – af familiemæssige årsager. Nu er han kreativ chef på Spring/Summer, og springet er på flere måder ikke så stort.

Når turen går fra et London-bureau med 500 medarbejdere til et københavner-ditto med 9, så lyder det umiddelbart som et skridt ned ad stigen og ikke kun medarbejdermæssigt.

For Robert Thomsen, Creative Director på AKQA indtil i sommer og nu kreativ chef på Spring/Summer, var skridtet mere enkelt:

”Der var gået fire år i London, og jeg havde fået to børn. Det var ret lavpraktisk: At komme tættere på familien og vennerne – support, kan du også kalde det – herhjemme,” siger Robert Thomsen.

Dertil kommer et arbejds-aspekt, som er knyttet til Spring/Summer og bureauets stifter, Pelle Martin:

”Jeg har lysten til at bygge noget nyt op. Spring/Summer er halvandet år gammelt, vi har et fælles udgangspunkt og fokus – og jeg kan være med til at præge kulturen. Allerede inden, at Pelle stiftede bureauet, talte jeg med ham om, at vi skulle arbejde sammen. Så det var nærliggende for mig at kigge i dén retning,” siger Robert Thomsen.

Hos AKQA arbejdede han især med Nike og var dybt involveret i Nike+ Kinect Training, der var et Nike-Microsoft samarbejde, og som udløste en guldløve i Cannes sidste sommer.

”Når jeg er så glad for Nike+ Kinect Training, skyldes det ikke Cannes-løven, men at jeg var med fra start til slut – fra de indledende tanker over produktudviklingen til markedsføringen. Vi skabte en personlig træner-oplevelse, og lancerede det på websites, above the line, og tv-spots med Nike-stjerner,” siger Robert Thomsen.

Han tilføjer:

”Lysten til at bygge nyt op gælder også i mit løbende arbejde, og det blev raffineret på AKQA med at levere digitale produkter og services af høj standard, som har værdi for brugeren – hvad enten det er at underholde eller gøre ting i hverdagen lidt lettere. Denne tilgang tager jeg med mig til Spring/Summer.”

I London var Robert Thomsen kreativt ansvarlig på flere Nike-projekter – eller rettere, det var ofte ikke i London, at han var det, men Portland, Oregon.

”AKQA har 500 medarbejdere i London, og det er bygget agilt op – med en række små teams, der var tæt på kunden. På dén måde er der ikke et stort spring til Spring/Summer, men forskellen kunne mærkes, når vi var 2-3 personer af sted til Portland i længere tid ad gangen. Når jeg en måned senere kom hjem til kontoret, AKQA London, følte jeg mig netop ikke hjemme. Der var nye mennesker over alt,” siger Robert Thomsen.

Hans cv tæller også Framfab (inkl. Nike, ikke at forglemme), Kunde & Co samt Creuna som Joint Creative Director.

”Jeg har 15 års erfaring med digitale brugeroplevelser og har haft det held at arbejde sammen med både kompetente kunder og superdygtige kolleger – bl.a. Martin Mohr, der nu er hos TBWA i New York, og Kristian Grove Møller, der er hos David & Goliath i Los Angeles. Eventyrlysten bragte mig til London, og Spring/Summers stifter, Pelle Martin, har selv været i New York. Men eventyret kan sagtens fortsætte med base i Danmark – det er et spørgsmål om at arbejde sammen med folk, man respekterer, og som kan udfordre én,” siger Robert Thomsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club