En flittigt brugt vending er “Journalistik kan føre til hvad-som-helst, bare man stopper i tide” – men blandt de kreative bør man have “Kreativitet kan føre til hvad-som-helst, bare man tager sig tiden.”
I skuffen hos Tom Olsen, kreativ direktør på TBWA, er der ideer nok – også ideer, der intet har med reklame at gøre.
Men én af ideerne er faktisk blevet til noget. Tom Olsen er nemlig manden bag “Årets brætspil for voksne 2011” – en anerkendelse fra de 175 boghandlere i kæderne Bog & Idé, Bøger & papir samt BOGhandleren.
Spillet hedder Farrago, og Tom Olsen siger om selve ideen:.
“Farrago blev udtænkt, da vi i løbet af ferien bankede vores gode venner 30-0 i Bezzerwizzer. Det gik op for mig, at traditionelle quizspil selvfølgelig er mest populære hos dem, der gerne vil prale med deres klæbehjerne – hvorimod taberne hurtigt mister interessen. Farrago mixer det bedste fra quiz-spil med alt det underholdende og spændende fra gambling. Adskillige prøvespil viser en begejstring – både blandt quiz-elskere og dem, der normalt taber i quizzer.”
Farrago betyder blanding, og her kan man hovere med sin viden og/eller vinde penge fra sine modspillere. Du skal også turde gamble, udfordre dine modspillere og have skæbnen på din side. Eller du kan gå rabundus, når spillefeberen løber af med dig,” siger Tom Olsen.
90 pct. af spillet – og fritidsprojektet – har han stået for selv. Resten – bl.a. rentegning – har bureau-kolleger bidraget med. Og Tom Olsen kan kun anbefale andre at kaste sig ud i lignende projekter:
“At udvikle sit eget brand, fra bunden, er superspændende og meget tilfredsstillende. Jeg har selv stået for alt, med lidt hjælp fra Clem og Rikke her på TBWA: Fra design, tekster, produktion i Kina, logistik og stregkoder til indsalg og materialer. Og så er det altså sjovt at stå på et lager og se 30 paller med ens eget produkt – som endda bliver kåret til Årets Spil,” siger Tom Olsen.